Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Heidi Wik

”Redan 2018 satte vi målsättningen att Tessin skulle bli ett noterat bolag då vi är övertygade om att det kommer bidra positivt till vår förmåga att växa. Vår framtida tillväxt bygger på tre faktorer; att accelerera vår kärnaffär, bredda och fördjupa vårt erbjudande samt utöka vår förmåga att erbjuda institutionella investerare attraktiva investeringsmöjligheter.” säger Håkan Nyberg, styrelseordförande i Tessin. ”Rekryteringen av Heidi Wik är ett viktigt steg för att nå de mål vi har satt upp och jag är glad att Heidi har valt att ansluta till Tessin och hälsar henne varmt välkommen.”

Tessin kommer som tidigare meddelats noteras på NASDAQ First North under första delen av 2021 och utnämningen av Heidi Wik till ny VD är en viktig pusselbit för Tessins framtida tillväxt. Heidis erfarenhet av att verka i en reglerad miljö, försäljning samt hennes gedigna erfarenhet av att leda utvecklingen av affärsfokuserade tekniska lösningar för banker, finansiella institut och FinTech-bolag är viktiga pusselbitar för Tessins fortsatta tillväxtresa. I och med utnämningen av Heidi Wik kommer Tessins nuvarande VD Jonas Björkman axla rollen som chef för affärsutveckling vilket skapar möjligheter att lägga ett utökat fokus på institutionella investerare.

”Rekryteringen av Heidi är ett viktigt steg i vårt arbete med att bygga Tessin till en ledande spelare inom FinTech. För mig personligen innebär det att jag nu kan fokusera på att positionera Tessin och vår plattform som ett intressant alternativ för större professionella investerare och institutionellt kapital.” säger Jonas Björkman VD och medgrundare av Tessin.

Heidi Wik kommer närmast från en position som chef för bankverksamheten inom FOREX Bank. Heidi har en Master i Ekonomi från Åbo Akademi. Heidi tillträder sin position preliminärt under försommaren 2021.

Om Heidi Wik

Heidi har de tre senaste åren ansvarat för utvecklingen av bankverksamheten inom FOREX och är idag chef för affärsområdet. Innan sin tid på FOREX skapade Heidi förutsättningar för Ålandsbankens framgångsrika samarbeten inom området FinTech i och med starten av Dreams 2016. Tidigare var Heidi Chief Commercial Officer på Crosskey samt chef för den svenska verksamheten. Heidi är 41 år och har en Master i Economic Science från Åbo Akademi.

Heidi Wik
Jonas Björkman

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,7 miljarder kronor i kapital fördelat på över 250 fastighetsaffärer.

Tessin Nordic appoints new CEO Heidi Wik25.1.2021 14:29:43 CETPress release

Stockholm, Sweden – Tessin Nordic AB (publ), the leading alternative property financing platform in the Nordics, is announcing the appointment of Heidi Wik as its new President and CEO. The appointment is an aspect of Tessin’s sharper focus on broadening and strengthening its core business while stepping up initiatives to build up Tessin Capital’s offering to institutional investors. Tessin’s current CEO will transition to the new role of Head of Business Development with focus on institutional investor relations.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.