Tessin passerar en miljard i tecknade låneavtal under 2020

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB noterar en kraftig tillväxt i hur många fastighetsutvecklare som söker sig till Tessin för finansiering av fastighetsprojekt. Under 2020 har Tessin hittills tecknat kundavtal som motsvarar en utlåningsvolym på drygt en miljard kronor vilket är en ökning med 56 procent jämfört med samma period 2019.

Jonas Björkman, VD Tessin

”Vi har sett en ökning av både antalet förfrågningar och storleken på lånebelopp” konstaterar Jonas Björkman, VD för Tessin.

Av samtliga inkomna förfrågningar har Tessin till och med 30 november tecknat 48 avtal med aktörer avseende fastighetslån till ett sammanlagt värde om drygt en miljard kronor.

Majoriteten av lånen går till bostadsprojekt i olika delar av Sverige. Lånen presenteras som vanligt till medlemmarna på Tessins digitala investeringsplattform som utgörs av privatpersoner, företag och institutionella investerare.

”Med eller utan pandemi kvarstår faktum att det råder en omfattande bostadsbrist i stora delar av Sverige och vi ser en fortsatt hög aktivitet bland fastighetsutvecklare för att uppnå Boverkets målsättning om 600 000 nya bostäder fram till 2025” säger Jonas Björkman.

Tessins medlemmar har hittills investerat mer än SEK 2,6 miljarder i kapital, vilket har bidragit till byggnationen av fler än 5 000 bostäder samt kommersiella lokaler och samhällsfastigheter.

”Vår ambition är att bidra till att upprätthålla byggtakten i Sverige genom att fortsätta erbjuda intressanta investeringserbjudanden och finansieringslösningar på fastighetsmarknaden. Att vi passerar miljarden i tecknad utlåningsvolym är resultatet av ett gediget arbete med att bygga långsiktiga kundrelationer.”

Fakta Tessin

Antal medlemmar: > 53 800 st

Antal kapitalresningar: 242 st

Rest kapital: >SEK 2,5 miljarder

Återbetalt kapital: >SEK 1,5 miljarder

Genomsnittlig avkastning: cirka 8,42 procent*

*Den genomsnittliga avkastningen till Tessins medlemmar baseras på den viktade årsavkastningen för samtliga avslutade lån på Tessins plattform. I beräkningen inkluderas även konstaterade kreditförluster.

Jonas Björkman, VD Tessin

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,5 miljarder kronor i kapital fördelat på över 200 fastighetsaffärer.

Tessin Nordic appoints new CEO Heidi Wik25.1.2021 14:29:43 CETPress release

Stockholm, Sweden – Tessin Nordic AB (publ), the leading alternative property financing platform in the Nordics, is announcing the appointment of Heidi Wik as its new President and CEO. The appointment is an aspect of Tessin’s sharper focus on broadening and strengthening its core business while stepping up initiatives to build up Tessin Capital’s offering to institutional investors. Tessin’s current CEO will transition to the new role of Head of Business Development with focus on institutional investor relations.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.