Tessin redovisar ett starkt tredje kvartal

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ.), Nordens största plattform för alternativ fastighetsfinansiering offentliggjorde idag resultatet för tredje kvartalet 2020, ett kvartal som levererar både ökade intäkter och ett positivt resultat trots de osäkerheter som präglar Corona-pandemin.

”När vi i mitten av mars i år tog det svåra beslutet att rusta Tessin för en osäker tid till följd av den eskalerande Corona-pandemin var det nog få som såg framför sig att vi skulle stänga tredje kvartalet med ett nytt omsättningsrekord på månadsbasis.” säger Jonas Björkman medgrundare och VD för Tessin. ”Vår tillväxt visar styrkan i vår affärsmodell genom att tydligt signalera att trots det rådande läget är behovet av alternativa finansieringskällor för fastighetsutveckling stort.”

Tessin har sedan 2014 vuxit snabbt och under 2020 förstärker Tessin sin position som Nordens största och en av Europas ledande aktörer på marknaden för alternativ finansiering till fastighetssektorn. Tessins nettoomsättning har hittills i år ökat med 25,3 procent till 26,8 (21,4) MSEK och tredje kvartalets rörelseresultat uppgick till 0,3 (-4,0) MSEK. Periodens resultat efter skatt uppgick till 0,1 (-3,6) MSEK. Under kvartalet förmedlade Tessin 177 (187) MSEK i lån till fastighetsutvecklare. Korttidspermitteringarna som bolaget tidigare under året beslutat om upphörde per 31 juli 2020 för all personal.

Periodens nyckeltal:

Juli – september 2020

• Nettoomsättningen ökade med 2,6 procent och uppgick till 8,8 (8,6) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades med 108,4 procent och uppgick till 0,3 (-4,0) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 0,1 (-3,6) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,02 (-0,63) SEK.
  • Under kvartalet förmedlade Tessin 177 (187) MSEK i lån till fastighetsutvecklare.

Januari – september 2020

• Nettoomsättningen ökade med 25,3 procent och uppgick till 26,8 (21,4) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) förbättrades och uppgick till -8,1 (-13,7) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -7,8 (-11,4) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,28 (-2,03) SEK.
  • Under perioden förmedlade Tessin 482 (460) MSEK i lån till fastighetsutvecklare och hade vid periodens slut förmedlat lån om totalt 2 393 MSEK.

”Jag kan, efter ytterligare ett starkt kvartal, konstatera att vi levererar på det vi lovar vilken känns extra viktigt när vår resa mot en notering på NASDAQ First North Premier har gått in i en ny och intensivare fas. Tidsplanen för en notering i början av 2021 ligger fast. Men som alltid är min högsta prioritet att bygga och notera ett bra och starkt bolag i syfte att skapa de bästa förutsättningarna för en lyckad notering och en bra värdeutveckling för våra aktieägare.” avslutar Jonas Björkman.

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,5 miljarder kronor i kapital fördelat på över 200 fastighetsaffärer.