Tessin trotsar pandemin - redovisar ett rekordstarkt 2020

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ.), Nordens största plattform för alternativ fastighetsfinansiering offentliggjorde idag bokslutskommunikén för 2020, ett år som levererat tillväxt trots de osäkerheter som präglar coronapandemin.

Jonas Björkman, Vd Tessin

”För Tessin har året förutom en del utmaningar också inneburit stora positiva steg och utveckling. När vi i mitten av mars tog det strategiskt viktiga beslutet att rusta Tessin för den osäkerhet vi såg i en eskalerande coronapandemi var det nog få som såg framför sig att vi skulle stänga 2020 med en så pass stark utveckling.” konstaterar Tessins vd och medgrundare Jonas Björkman.

Tessin har sedan 2014 vuxit snabbt och under 2020 har Tessin förstärkt sin position som Nordens största och en av Europas ledande aktörer på marknaden för alternativ finansiering till fastighetssektorn. Tessins nettoomsättning har under året ökat med 22,2 procent till 37,3 (30,5) MSEK.

Fjärde kvartalets nettoomsättning var 10,5 (9,1) MSEK samtidigt som kvartalets rörelseresultat uppgick till -6,6 (-6,7) MSEK. Periodens resultat efter skatt uppgick till -5,9 (-6,2) MSEK. Under kvartalet förmedlade Tessin 228 (195) MSEK i lån till fastighetsutvecklare.

Periodens nyckeltal:

Oktober – december 2020

• Nettoomsättningen ökade med 15,1 procent och uppgick till 10,5 (9,1) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -6,6 (-6,7) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -5,9 (-6,2) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,97 (-1,01) SEK.
  • Under kvartalet förmedlade Tessin 228 (195) MSEK i lån till fastighetsutvecklare.

Januari – december 2020

• Nettoomsättningen ökade med 22,2 procent och uppgick till 37,3 (30,5) MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -14,7 (-20,4) MSEK.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -13,7 (-17,6) MSEK.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2,24 (-2,86) SEK.
  • Under perioden förmedlade Tessin 711 (656) MSEK i lån till fastighetsutvecklare och hade vid periodens slut förmedlat lån om totalt 2 621 MSEK.

”Jag kan konstatera att vi efter ett mycket starkt år nu är redo att notera Tessin på NASDAQ First North Growth Market. Noteringsarbetet är i skrivande stund inne i slutfasen och jag ser framför mig att Tessin är ett noterat bolag någon gång under början av Q2 2021. Ett starkt Tessin skapar förutsättningar för en lyckad notering och en god värdeutveckling för våra aktieägare.” avslutar Jonas Björkman.

Jonas Björkman, Vd Tessin

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 55 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,7 miljarder kronor i kapital fördelat på över 250 fastighetsaffärer.

Ilija Batljan and founders of Sinch invest in Tessin ahead of the imminent listing on NASDAQ First North7.4.2021 09:00:00 CEST | Press release

Stockholm, Sweden. Tessin Nordic AB (publ) is announcing that Ilija Batljan Invest AB and Cantaloupe AB (Sinch founders Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann and Henrik Sandell) have opted to invest in Tessin ahead of the imminent IPO. Ilija Batljan Invest will own about five percent and Cantaloupe will own about six percent. In conjunction, NFT Ventures will increase its current stake by about six percent to become Tessin’s largest shareholder, with an interest of about 28 percent. The seller is Stronghold Invest AB, which will be Tessin’s second-largest shareholder after the transactions, with an interest of about 11 percent.

Ilija Batljan och Sinch-grundare investerar i Tessin inför den kommande noteringen på NASDAQ First North7.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ.) – meddelar att Ilija Batljan Invest AB samt Cantaloupe AB (Sinch-grundarna Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell) väljer att investera i Tessin inför den kommande noteringen. Ilija Batljan Invest kommer att äga ca fem procent och Cantloupe kommer att äga ca sex procent. Samtidigt stärker NFT Ventures sitt nuvarande ägande med ca sex procent och blir därmed Tessins största ägare med ca 28 procent. Säljare är Stronghold Invest AB som efter transaktionerna blir Tessins näst störste ägare med cirka 11 procent.