Tessin utökar produktportföljen

Nu lanserar Tessin möjligheten för investerare att låna kapital till befintliga fastigheter. Först ut är kommersiella fastigheter i Umeå som huserar bland annat Socialtjänsten.

Tessin inledde verksamheten 2014 och har ökat sin omsättning varje år sedan dess. I takt med att Tessin växer, att marknadssituationen förändras och att investerarna vidgar blicken, utvecklar Tessin sin produktportfölj. Nu lanserar Tessin möjligheten att investera genom lån till befintliga fastigheter, med stabila kassaflöden och pantbrev.

- Som marknadsplats vill vi vara den lyhörda aktören som förser marknaden med de investeringsmöjligheter som efterfrågas. Samtidigt vill vi bredda produktportföljen för fastighetsinvesteringar vad gäller riskprofil. Med befintliga fastigheter som objekt erhåller investerare en lägre riskprofil än med exempelvis byggprojekt, säger Jonas Björkman, grundare och VD för Tessin.

Det första projektet har nu finansierats fullt ut. Projektägaren förvaltar två hyresfastigheter som rymmer fyra kommersiella lokaler om totalt 1 992 kvm. Bland hyresgästerna finns bland annat Socialtjänsten i Umeå.

- Projektägare kommer variera vad gäller aktör, fastighetskategori och ändamål med belåning. Det kan handla om allt från refinansiering, utökning av bestånd till renovering, säger Jonas Björkman.