Tessin växer med cirka 270 procent i tecknade kundavtal för alternativ fastighetsfinansiering under Q1 2020

Bild: Luke van Zyl

”Vi har sett en ökning av både antalet förfrågningar och önskat kapitalbelopp” konstaterar Jonas Björkman, VD för Tessin.

Av förfrågningarna har Tessin tecknat avtal med 25 aktörer avseende fastighetslån till ett sammanlagt värde om 330 miljoner kronor. Majoriteten av lånen går till bostadsprojekt i olika delar av Sverige. Lånen kommer att presenteras till medlemmarna på Tessins digitala investeringsplattform.

”Med eller utan pandemi kvarstår faktum att det råder en omfattande bostadsbrist i många delar av Sverige och vi ser en fortsatt hög aktivitet bland fastighetsutvecklare för att uppnå Boverkets målsättning om 600 000 nya bostäder fram till 2025” säger Jonas Björkman.

Bild: Luke van Zyl

Tessin Nordic AB (publ) (”Tessin”) är Nordens största investeringsplattform för fastigheter med över 50 000 registrerade medlemmar. Plattformen är en mötesplats för bolag som söker kapital för att bygga, förädla och förvärva fastigheter, och investerare som söker hög avkastning på en svåråtkomlig marknad. Sedan starten har Tessin rest mer än 2,1 miljarder kronor i kapital fördelat på över 190 fastighetsaffärer.

Miljardbelopp till Tessins medlemmar20.2.2020 16:32:00 CETPressmeddelande

Tessin som är Nordens ledande investeringsplattform för fastighetsutveckling nådde under början av februari 2020 två viktiga milstolpar – Tessin passerade två miljarder kronor i rest kapital samtidigt som man har återbetalt över en miljard kronor till medlemmarna som finansierat lånen. Sedan starten 2014 har investeringsplattformen Tessins medlemmar finansierat allt från renoveringar och nybyggen av bostäder till närings- och logistikfastigheter. Nu växlar Tessin upp ytterligare och lanserar ytterligare finansieringskällor i form att ett antal fonder. Fastighetsbranschen har varit en av börsens stora sektorvinnare under det gångna året. Även på Tessin har investerare i fastighetsprojekt haft ett gott år. Tessin har nu rest två miljarder i kapital till fastighetsprojekt samtidigt som man har återbetalat över en miljard kronor till sina medlemmar som finansierat lånen (med en genomsnittlig avkastning om 8,53 procent). Plattformen har dessutom nått en viktig milstolpe då man passerat 50 0