Tessins bokslutskommuniké 2019

Tessin växer på en marknad som karaktäriseras av en fortsatt restriktiv hållning i hur storbankerna ser på fastighetsfinansering som har fokus på utvecklingsprojekt. Under 2019 har marknaden för alternativ finansiering av fastighets- och fastighetsutvecklingsprojekt fortsatt utvecklats väl och i en riktning som gynnar Tessin både på kort men framförallt på lång sikt.

Ovanstående faktorer i kombination med Tessins unika investeringsplattform och förmåga att proaktivt identifiera möjliga projekt samt den rådande lågräntemiljön skapar rätt förutsättningar för oss att fortsätta växa och nå visionen att genom ny teknik och flexibel finansiering bli den ledande fastighetsutlånaren i Norden.

Intäkterna efter avskrivningar ökade under året med 38 procent till 34,0 MSEK och under fjärde kvartalet ökade intäkterna med 10 procent till 10,1 MSEK. Antalet finansierade projekt ökade med 40 procent till totalt 139 och vi levererade en total ackumulerad avkastning på återbetalda lån på motsvarande 8,27 procent. Rörelseresultatet för året uppgick till -20,4 MSEK.

Tessins kostnader utgörs i huvudsak av personal samt fortsatta investeringar i fondverksamheten, fortsatt teknikutveckling, marknadsföring mot investerare och fastighetsbolag, samt ökat fokus på att etablera Tessins varumärke. Under fjärde kvartalet stärktes organisationen med ytterligare säljresurser samt en senior kreditchef och en chefsjurist.

Miljardbelopp till Tessins medlemmar20.2.2020 16:32:00 CETPressmeddelande

Tessin som är Nordens ledande investeringsplattform för fastighetsutveckling nådde under början av februari 2020 två viktiga milstolpar – Tessin passerade två miljarder kronor i rest kapital samtidigt som man har återbetalt över en miljard kronor till medlemmarna som finansierat lånen. Sedan starten 2014 har investeringsplattformen Tessins medlemmar finansierat allt från renoveringar och nybyggen av bostäder till närings- och logistikfastigheter. Nu växlar Tessin upp ytterligare och lanserar ytterligare finansieringskällor i form att ett antal fonder. Fastighetsbranschen har varit en av börsens stora sektorvinnare under det gångna året. Även på Tessin har investerare i fastighetsprojekt haft ett gott år. Tessin har nu rest två miljarder i kapital till fastighetsprojekt samtidigt som man har återbetalat över en miljard kronor till sina medlemmar som finansierat lånen (med en genomsnittlig avkastning om 8,53 procent). Plattformen har dessutom nått en viktig milstolpe då man passerat 50 0

Tessins byggnadskreditiv – finansieringslösningar på upp till 100 miljoner20.12.2019 09:30:00 CETPressmeddelande

Finansieringserbjudandet är riktat mot aktörer som avser att bygga, förädla eller på annat sätt utveckla fastigheter. Finansieringen skräddarsys utifrån låntagarens behov med anpassad säkerhetsstruktur, avkastningsnivå och löptid. "Med byggnadskreditivet kan fastighetsutvecklare uppnå en högre belåningsgrad" säger Jonas Björkman. Tessins finansieringserbjudande kan kombineras med en underliggande belåning från bank eller annan finansiär. I mindre investeringar så är det dock fullt möjligt att enbart finansiera sig via Tessin utan inblandning av andra aktörer. Läs mer om byggnadskreditiv på Tessins hemsida.

Tessin rankas som ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag enligt Sweden Technology Fast 5027.11.2019 16:02:00 CETPressmeddelande

Tessin kniper en 30e-plats i Deloittes årliga ranking över Sveriges 50 snabbast växande teknikföretag. – Precis som i fjol visar årets Fast 50 på fortsatt stark tillväxt för innehållsdrivna företag, med en stor andel spelutvecklare på listan, säger Erik Olin, partner på Deloitte och ansvarig för Sweden Technology Fast 50. På listan syns flera framgångsrika fintechbolag som Swish och Kivra, men Tessin är ensam representant från fastighetsbranschen. – Det känns otroligt kul att få representera just fastighetsbranschen som tills nu ansetts vara väldigt konservativ. Vårt mål är att i grunden förändra marknaden för fastighetsfinansiering och det här är en bekräftelse på att vi är på väg i rätt riktning, säger Tessins vd Jonas Björkman. Rankingen, som i år genomförs för 16:e gången, inkluderar såväl publika som privata bolag och omfattar all typ av teknologi, från internet, datorer och annan datautrustning till life sciences. Resultatet baseras på företagens genomsnittliga intäktsökning unde