Tessins första finska lån fulltecknat

Under januari 2020 genomfördes den första fulltecknade kapitalresningen inom Tessins nyetablerade verksamhet i Finland. Totalt restes ett lån om 1MEURO till fastighetsutvecklingsprojekt i sydöstra Finland.

”Det känns extra spännande att Tessins medlemmar också visar stort förtroende för vår verksamhet på den finska fastighetsmarknaden. Att vi på kort tid lyckats resa 1 MEURO bland våra svenska medlemmar skickar en stark signal till framtida låntagare i Finland att vi erbjuder en välfungerande och effektiv finansieringsplattform,” säger Tessins vd Jonas Björkman.

Lånet kommer att delfinansiera byggnationen av 143 bostäder i Borgå och Träskända, i sydöstra Finland. Byggnationen är i full gång och bostäderna beräknas vara inflyttningsklara från april till oktober 2020. Projektets totala marknadsvärde uppgår till ca 45,9 MEURO.

Via Tessins plattform lånade 93 medlemmar tillsammans ut 1 MEURO till den finska bostadsutvecklaren. Kapitalresningen tog något längre tid än normalt men fulltecknades på knappt 17 dagar.

Under 2019 har Tessins fokus legat på att bygga upp den finska verksamheten och nätverket.

”Den absoluta majoriteten av våra medlemmar på plattformen utgörs av svenskar och vi kan konstatera att intresset för de finska investeringsmöjligheterna hittills har varit störst bland våra premiummedlemmar,” avslutar Jonas Björkman.

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.