Tessins lanserar en helt ny spännande sparform – Tessins låneportfölj!

Sedan 2014 har Tessins medlemmar finansierat förvärv, renoveringar och produktion av bostäder, logistikfastigheter och kommersiella lokaler för totalt 1,8 miljarder kronor. Inom kort lanseras en ny produkt som erbjuder alla investerare samma möjlighet till att investera direkt i fastighetsprojekt men med större riskspridning.

Tessins investeringserbjudanden täcker en stor del av fastighetsmarknaden och har sedan starten blivit en uppskattad investeringsform med god avkastning. En populär strategi bland plattformens medlemmar är att skapa investeringsportföljer genom att sprida investeringarna, och därmed till viss del riskerna, över flera projekt med olika karaktär. Flera medlemmar har efterfrågat möjligheten att göra motsvarande, men med en bibehållen minsta insats om normalt 50 000 kr. För att möta medlemmarnas önskemål lanserar Tessin en investeringsform som bygger på portföljer konstruerade av ett flertal olika fastighetslån där minimibeloppet per portfölj inte är högre än det som gäller för investeringar i separata projekt.

”Vi har sedan en tid sett ett stort intresse för en investeringsprodukt som möjliggör en fördelning av kapitalet över flera objekt som ett sätt att bredda exponeringen och samtidigt sprida risken och det känns därför helt rätt i tiden med en lansering. Med portföljen skapar vi möjligheter för betydligt fler investerare att dra nytta av diversifieringen på plattformen. Nu kan man låna ut 50 000 kronor och uppnå samma spridning som de som placerar över en halv miljon” berättar Jonas Björkman, VD för Tessin.

Inom kort lanseras den första portföljen

Portföljen kommer att lanseras på Tessins plattform under första halvan av november 2019.

”Vi gör som normalt det vill säga att vi lanserar fastighetsportföljen till våra premiuminvesterare först och till övriga medlemmar något senare. Villkoren är som vanligt att minsta investering uppgår till 50,000 SEK men utan övre gräns. Ambitionen är att lansera liknande erbjudanden framöver, förutsatt att det finns ett intresse bland medlemmarna.” berättar Jonas Björkman.

Ränta mellan 6–8 procent

Den genomsnittliga historiska avkastningen för säkerställda fastighetslån på Tessin uppgår till ca 10 procent per år. Portföljens avkastning kommer att vara mellan 6–8 procent, beroende på vilka de underliggande lånen är. Samtliga lån som presenteras på plattformen säkerställs som alltid med fastighetspant och ofta också med olika former av borgensåtagande för att skydda Tessins långivare.

”Den största fördelen med portföljen är att du för samma minimibelopp som i ett enskilt projekt nu kan sprida risken över ett flertal projekt”, enligt Jonas Björkman. ”Innan man tar ett investeringsbeslut kommer man att ha möjlighet att se exakt vilka fastighetslån som ingår i portföljen och studera villkoren för dessa.”

Tessin Nordic utser Heidi Wik till ny VD22.1.2021 12:50:05 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ) – Nordens ledande plattform inom alternativ fastighetsfinansiering meddelar att man rekryterat Heidi Wik till ny VD och koncernchef för Tessin. Rekryteringen är ett led i Tessins ökade fokus på att bredda och stärka kärnaffären samtidigt som Tessin ökar satsningarna på att bygga upp Tessin Capitals erbjudande mot institutionella investerare. Tessins nuvarande VD tillträder den nyinrättade rollen som affärsutvecklingschef med fokus på relationer med institutionella investerare.

Tessin ohittaa 100 miljoonan euron virstanpylvään välitetyn lainapääoman määrässä22.12.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Tukholma, Ruotsi - Tessin Nordic AB ilmoittaa, että Tessinin kautta rahoitusta rakennushankkeilleen hakevien kiinteistökehittäjien määrä on kuluneen vuoden aikana kasvanut huomattavasti. Vuonna 2020 Tessin on allekirjoittanut toimeksiantosopimuksia yhteensä hieman yli 100 miljoonan euron edestä luotonantovolyymilla mitattuna, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019.