Tessins riktade nyemission inför den kommande noteringen kraftigt övertecknad

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ.) meddelar att den nyemission som bolaget genomförde med stöd av ett mandat på ca 38,5 MSEK från bolagsstämman blev kraftigt övertecknad. Boken stängde med intresseanmälningar som uppgick till närmare 100 MSEK.

Tessins VD och medgrundare Jonas Björkman

Som tidigare meddelats riktade sig emissionen till ett begränsat antal investerare som bedömdes utgöra en viktig del av den långsiktiga ägarstrukturen. Cantaloupe AB (Sinch-grundarna Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell) tillsammans med Stronghold Invest och Hans Runesten, huvudägare i Effnetplattformen (EFFP) samt ledamot i Samhällsbyggnadsbolaget, deltog som ankarinvesterare i nyemissionen och lämnade teckningsförbindelser på ca 45 procent av emissionen. Samtliga åtar sig i samband med detta att ansluta sig till omvända noteringen av Effnetplattformen på samma villkor som majoritetsägarna. Kvarvarande cirka 55 procent av emissionsbeloppet har fördelats på fyra nya investerare, däribland Dragfast AB som idag är näst störste ägare i Samhällsbyggnadsbolaget.

”Vi känner oss stolta och hedrade över att förutom de tidigare aviserade tillskotten till ägarlistan nu välkomna Dragfast och ett par ytterligare starka namn. Att intresset för att investera i Tessin var så stort var kanske ingen överraskning men det är glädjande att se att vi får förtroendet från fler välrenommerade investerare” säger Jonas Björkman, VD och medgrundare av Tessin. ”Med bland annat Illja Batljan, Dragfast och Cantaloupe som nya stora ägare har vi lite av ett dream-team på plats som tillsammans representerar både stora erfarenhet och nätverk inom fastighetsbranschen tillsammans med erfarenheten av att bygga ett av Sveriges framgångsrikaste Tech-bolag.”

Tessins VD och medgrundare Jonas Björkman

Tessin grundades 2014 och är idag Nordens ledande digitala investeringsplattform inom fastighetsfinansiering sett till förmedlat kapital. Vid utgången av 2020 hade Tessin närmare 55 000 registrerade medlemmar på plattformen. Verksamheten baseras på en egenutvecklad digital plattform som kopplar ihop fastighetsutvecklare i behov av lånefinansiering, med investerare som söker exponering mot ett högavkastande tillgångsslag med balanserad risk och säkerhet i form av framför allt fastighetspant.

Tessin erbjuder idag primärt bygg- och brygglån till små- och medelstora fastighetsbolag och fastighetsutvecklare. Lånen finansieras genom Tessins plattform genom ett syndikat av privatpersoner, professionella- och institutionella investerare som får en möjlighet att investera i säkerställda fastighetslån med attraktiv direktavkastning. Tessin är idag verksamt i Sverige och Finland och har sedan starten totalt förmedlat drygt 2,8 miljarder kronor i finansiering till mer än 260 olika fastighetsprojekt, vilket har bidragit till att byggnationen av omkring 5 000 bostäder tillsammans med en mängd kommersiella lokaler och samhällsfastigheter som blivit verklighet. Sedan starten har motsvarande knappt 1,8 miljarder kronor återförts till medlemmarna och den genomsnittliga årliga avkastningen har uppgått till cirka 8,4 procent.

Finansiell information om Tessin finns i Tessins bokslutskommuniké.

Ilija Batljan and founders of Sinch invest in Tessin ahead of the imminent listing on NASDAQ First North7.4.2021 09:00:00 CEST | Press release

Stockholm, Sweden. Tessin Nordic AB (publ) is announcing that Ilija Batljan Invest AB and Cantaloupe AB (Sinch founders Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann and Henrik Sandell) have opted to invest in Tessin ahead of the imminent IPO. Ilija Batljan Invest will own about five percent and Cantaloupe will own about six percent. In conjunction, NFT Ventures will increase its current stake by about six percent to become Tessin’s largest shareholder, with an interest of about 28 percent. The seller is Stronghold Invest AB, which will be Tessin’s second-largest shareholder after the transactions, with an interest of about 11 percent.

Ilija Batljan och Sinch-grundare investerar i Tessin inför den kommande noteringen på NASDAQ First North7.4.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Stockholm, Sverige – Tessin Nordic AB (publ.) – meddelar att Ilija Batljan Invest AB samt Cantaloupe AB (Sinch-grundarna Björn Zethraeus, Kristian Männik, Robert Gerstmann och Henrik Sandell) väljer att investera i Tessin inför den kommande noteringen. Ilija Batljan Invest kommer att äga ca fem procent och Cantloupe kommer att äga ca sex procent. Samtidigt stärker NFT Ventures sitt nuvarande ägande med ca sex procent och blir därmed Tessins största ägare med ca 28 procent. Säljare är Stronghold Invest AB som efter transaktionerna blir Tessins näst störste ägare med cirka 11 procent.