Test av ny mobilitetstjänst i Göteborg

Parkera bilen och åk vidare med kollektivtrafiken. Västtrafik och Göteborg Stads Parkering testar ny tjänst. Foto: Stina Olsson.

Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering testar en ny digital tjänst som ska underlätta resande för göteborgarna. Under fyra veckor får 450 utvalda bilister testa att köpa sin Västtrafikbiljett direkt i appen Parkering Göteborg. Syftet är att göra det enklare för kunderna att kombinera olika färdsätt och göra hållbara resval.

Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering vill uppmuntra omställningen till ett mer hållbart resande. Därför testar de nu en ny tjänst som ska göra det enklare för resenärerna att ta bilen en del av resan och fortsätta med kollektivtrafiken.

Detta görs möjligt genom att bilister som i dag använder appen Parkering Göteborg för att betala sin parkering även kommer kunna köpa en Västtrafikbiljett samma app.

– Digitalisering och öppen data skapar helt nya möjligheter och förutsättningar för hur vi människor kommer att förflytta oss i framtiden. Nu börjar vi öppna upp dörren för att andra aktörer ska kunna sälja våra biljetter, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Testet pågår under fyra veckor. I den första omgången får 50 utvalda personer möjlighet att köpa Västtrafiks biljetter direkt i appen Parkering Göteborg. Efter den första testperioden samlas testdeltagarnas åsikter och synpunkter in via enkäter och djupintervjuer. Därefter släpps ytterligare 400 personer på.

– Det är många orsaker som påverkar och avgör ifall man använder bilen. Vårt mål är att hjälpa våra kunder att hitta flytet i sin vardag. I samarbete med Västtrafik får vi en unik möjlighet att med hjälp av digitaliseringen som verktyg, lansera ett erbjudande som kan underlätta och sänka trösklarna för att kombinera olika färdsätt, säger Maria Stenström, vd på Göteborgs Stads Parkering.

HiQ och Samtrafiken deltar också i projektet.

Jonas Eriksson, Press- & Medieansvarig Göteborgs Stads Parkering, 0736-66 06 01
jonas.eriksson@p-bolaget.goteborg.se

Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se