Test med en kvart längre gatubelysning

Under årets två sista månader tänds utebelysningen i Linköping ungefär en kvart tidigare på eftermiddagen för att öka allas trygghet.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

På 45 år har Linköpings kommun inte ändrat den automatiska inställningen som gör att gatubelysningen slås på när en viss grad av mörker smugit sig på. Istället för att som tidigare låta gatubelysningen slås på vid luxtal 20, så ändras det nu till 30 lux. Det är svårt att på förhand veta exakt hur mycket tidigare gatubelysningen tänds eftersom det beror på vädret (ljus himmel eller molnigt), men troligtvis innebär det mellan 10-20 minuter tidigare tändning av belysningen.

Under testperioden kommer inställningen att ändras på det ljusrelä som tänder merparten, dock inte all, belysning i Linköpings centralort och några närliggande tätorter; Ljungsbro, Linghem, Tallboda, Malmslätt, Vikingstad och Sturefors samt delar av Berg och Ekängen.

Linköpings kommun gör det här under november och december i samarbete med Tekniska verken, för att skapa ökad trygghet för alla.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Prisjusteringar för hushållsavfallstjänster22.1.2019 16:47Pressmeddelande

Från och med 1 mars 2019 höjs taxan för sophämtning i Linköping med 5 procent på grund av ökade kostnader. Avgiften, som har varit oförändrad sedan 2008, höjdes med 6 procent den 1 april 2018 och för att täcka kostnaderna och den fortsatta utvecklingen av verksamheten sker nu det planerade steg två. Avgiften har legat under riksgenomsnittet och kommer fortsätta att göra det även efter årets höjning av taxan.