Test med en kvart längre gatubelysning

Under årets två sista månader tänds utebelysningen i Linköping ungefär en kvart tidigare på eftermiddagen för att öka allas trygghet.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

På 45 år har Linköpings kommun inte ändrat den automatiska inställningen som gör att gatubelysningen slås på när en viss grad av mörker smugit sig på. Istället för att som tidigare låta gatubelysningen slås på vid luxtal 20, så ändras det nu till 30 lux. Det är svårt att på förhand veta exakt hur mycket tidigare gatubelysningen tänds eftersom det beror på vädret (ljus himmel eller molnigt), men troligtvis innebär det mellan 10-20 minuter tidigare tändning av belysningen.

Under testperioden kommer inställningen att ändras på det ljusrelä som tänder merparten, dock inte all, belysning i Linköpings centralort och några närliggande tätorter; Ljungsbro, Linghem, Tallboda, Malmslätt, Vikingstad och Sturefors samt delar av Berg och Ekängen.

Linköpings kommun gör det här under november och december i samarbete med Tekniska verken, för att skapa ökad trygghet för alla.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vatten är vårt viktigaste livsmedel - förorena det inte genom fultvätt25.4.2019 11:22:13 CESTPressmeddelande

Nu är det återigen dags för årets stora biltvättarhelg. Den 27 och 28 april är det fokus på att få så många som möjligt att rengöra sina bilar i en biltvätt istället för att fultvätta den hemma på garageuppfarten eller på gatan. Den stora och viktiga skillnaden är att det smutsiga vattnet i en biltvätt renas innan det går tillbaks ut i naturen, medan vattnet från en tvätt hemma på uppfarten rinner rakt ut i närmaste dike via dagenvattenledningarna och förorenar miljön där du bor.

Uppdatering: Vattenläckan i Vikingstad lagad11.4.2019 13:46:06 CESTPressmeddelande

Den vattenläcka som uppstod i Vikingstad under torsdagsmorgonen är nu åtgärdad, och det är nu normala förhållanden i vattenleveransen. Dock kan det förekomma missfärgat vatten som inte är farligt att dricka. Under morgonen uppstod en vattenläcka i Vikingstad utanför Linköping. Läckan påverkar även omkringliggande orter, som exempelvis Sjögestad, Nykil och Västerlösa. Det är ännu oklart vad läckan beror på, men den uppstod i samband med ett grävarbete.