Test med en kvart längre gatubelysning

Under årets två sista månader tänds utebelysningen i Linköping ungefär en kvart tidigare på eftermiddagen för att öka allas trygghet.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

På 45 år har Linköpings kommun inte ändrat den automatiska inställningen som gör att gatubelysningen slås på när en viss grad av mörker smugit sig på. Istället för att som tidigare låta gatubelysningen slås på vid luxtal 20, så ändras det nu till 30 lux. Det är svårt att på förhand veta exakt hur mycket tidigare gatubelysningen tänds eftersom det beror på vädret (ljus himmel eller molnigt), men troligtvis innebär det mellan 10-20 minuter tidigare tändning av belysningen.

Under testperioden kommer inställningen att ändras på det ljusrelä som tänder merparten, dock inte all, belysning i Linköpings centralort och några närliggande tätorter; Ljungsbro, Linghem, Tallboda, Malmslätt, Vikingstad och Sturefors samt delar av Berg och Ekängen.

Linköpings kommun gör det här under november och december i samarbete med Tekniska verken, för att skapa ökad trygghet för alla.

Tryggare med tidigare belysning på eftermiddagen när mörkret faller

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Pressinbjudan Innovation Camp 20186.11.2018 09:39Pressinbjudan

21 timmar – 21 grupper. Det är dags för Tekniska verken Innovation Camp! Under 21 timmar arbetar 80 ungdomar non-stop för att lösa ett case på plats i Tekniska verkens lokaler. Tillsammans i grupp ska de tänka kreativt och nytt för att hitta den bästa lösningen. I år kommer deltagarna komma ännu närmare verksamheten genom studiebesök under inledningsfrasen. Juryn kommer på fredagsmorgonen att lyssna till de innovativa lösningarna och kreativa tankar som har jobbats fram under de 21 timmarna. Media är varmt välkommen att hälsa på hos deltagarna under Innovation Camp den 8 och 9 november!