TEX! arrangerar FashionDAYS i Textile Fashion Center!

I maj öppnar Textile Fashion Center dörrarna för årets FashionDAYS. Under två vårdagar vill arrangören TEX! by Marketplace Borås inspirera, ge kunskap och visa möjligheter inom miljövänligt mode och textil – från dåtid via nutid och in i framtiden.

Foto: Fredrik Malmlund

– ”FashionDAYS är en modefest för alla där vi vill lyfta fram miljömässiga sätt att shoppa”, säger Katarina Oscar, projektledare på TEX! by Marketplace Borås. ”Vi vill inspirera besökarna genom att visa på möjligheterna med att vårda, bevara och förnya sina kläder samt att handla lokalt”.

Under fredagen den 17 maj kan besökare bland annat komma på Drivhusets Fashion Breakfast och lyssna till två nystartade modevarumärken. Vi gästas även av H&Ms hållbarhetsansvarig Felicia Reuterswärd som berättar om H&Ms långsiktiga miljöarbete samt deras nya initiativ Take Care som uppmuntrar konsumenten att våra sina kläder. Gina Tricot håller i en workshop där man tillsammans med deras designers får hjälp att uppdatera ett plagg ur garderoben.

Lördagen den 18 maj är programmet fullspäckat med aktiviteter. Då blir det till exempel modevisning av Gina tricots hållbara barnkollektion ”Mini”, en introduktion till grunderna i KonMari-metoden med Filippa Skog, stor klädswopping och en kläd- och designmarknad med lokala företag.

– Gina Tricot är väldigt glada att få möjligheten att delta i FashionDAYS 2019. Hållbarhet är en kärnfråga för oss och därför känns det här initiativet extra spännande. Att delta och sponsra lokala initiativ är en självklarhet för oss och vi hoppas på ett lyckat event, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager.

– Vi är glada över att fylla Textile Fashion Center med något för de flesta de här dagarna och hoppas på mycket folk som får ta del av design, färg och form, säger Katarina Oscar.

För mer information om programmet besök www.fashiondays.nu eller följ eventet på Facebook.

Ansvarig projektledare:
Katarina Oscar, TEX! by Marketplace Borås