TEX! arrangerar FashionDAYS i Textile Fashion Center!

I maj öppnar Textile Fashion Center dörrarna för årets FashionDAYS. Under två vårdagar vill arrangören TEX! by Marketplace Borås inspirera, ge kunskap och visa möjligheter inom miljövänligt mode och textil – från dåtid via nutid och in i framtiden.

Foto: Fredrik Malmlund

– ”FashionDAYS är en modefest för alla där vi vill lyfta fram miljömässiga sätt att shoppa”, säger Katarina Oscar, projektledare på TEX! by Marketplace Borås. ”Vi vill inspirera besökarna genom att visa på möjligheterna med att vårda, bevara och förnya sina kläder samt att handla lokalt”.

Under fredagen den 17 maj kan besökare bland annat komma på Drivhusets Fashion Breakfast och lyssna till två nystartade modevarumärken. Vi gästas även av H&Ms hållbarhetsansvarig Felicia Reuterswärd som berättar om H&Ms långsiktiga miljöarbete samt deras nya initiativ Take Care som uppmuntrar konsumenten att våra sina kläder. Gina Tricot håller i en workshop där man tillsammans med deras designers får hjälp att uppdatera ett plagg ur garderoben.

Lördagen den 18 maj är programmet fullspäckat med aktiviteter. Då blir det till exempel modevisning av Gina tricots hållbara barnkollektion ”Mini”, en introduktion till grunderna i KonMari-metoden med Filippa Skog, stor klädswopping och en kläd- och designmarknad med lokala företag.

– Gina Tricot är väldigt glada att få möjligheten att delta i FashionDAYS 2019. Hållbarhet är en kärnfråga för oss och därför känns det här initiativet extra spännande. Att delta och sponsra lokala initiativ är en självklarhet för oss och vi hoppas på ett lyckat event, säger Emma Garrote, Global Production and Sustainability Manager.

– Vi är glada över att fylla Textile Fashion Center med något för de flesta de här dagarna och hoppas på mycket folk som får ta del av design, färg och form, säger Katarina Oscar.

För mer information om programmet besök www.fashiondays.nu eller följ eventet på Facebook.

Ansvarig projektledare:
Katarina Oscar, TEX! by Marketplace Borås
Telefonnummer: 0733-44 77 15
E-post: katarina@marketplaceboras.se

Foto: Fredrik Malmlund

Stärkt innovationskraft för modeföretag17.5.2018 12:34:31 CESTPressmeddelande

Nu vill vi se vad som finns för spännande idéer och möjligheter att utveckla inom modebranschen. ADA arrangerar därför ett innovationslabb med modetema, i samarbete med Marketplace Borås. Vi vill helt enkelt hjälpa deltagarna att stärka sin innovationskraft, vilket kan handla om såväl att utveckla produkten/tjänsten, förfina kundens helhetsupplevelse eller att finna nya positioner på marknaden. Innovationslabbets workshop vänder sig till små och medelstora modeföretag med tillväxtambition som vill stärka sin innovationsförmåga. Tillika vänder den sig till alla slags kreatörer som är intresserade av att djupdyka i modebranschens utmaningar. Tillsammans arbetar deltagarna i labbet utefter en metod som går ut på att enklare få till innovationsarbetet, och översätta kundbehov till lösningar. Vi designar innovationslabbets upplägg noggrant, och vi ser till att det både finns modeföretag, kreatörer och de eventuella andra experter som behövs i alla grupper. Under själva workshopen utvecklas

à la London tillbaka i Borås!28.11.2017 15:39:00 CETPressmeddelande

Efter att ha lockat ca 1500 personer till Textile Fashion Center 2015 återvänder á la London designmarknad till Borås nu på lördag den 2 december. à la London har sedan 2010 gett tiotusentals Göteborgare chansen att uppleva de allra bästa designtalangerna. à la London samlar i år ca 70 av framtidens designstjärnor på Textile Fashion Center för en sprudlande marknad fylld av ny, spännande design. Här hittar man mode, konst inredning, smycken, väskor, keramik och mycket mer. Think big, shop small - and support dig dreams! -"à la London vill stötta småskalig design och upcoming designers. Därför samlar vi designers som vi tror på, främst lokala, men även nationella och internationella guldkorn, säger Mattias Rask en av grundarna av á la London. - " Textile Fashion Center är en perfekt arena för vårt koncept och boråsarna verkade uppskatta vad vi erbjöd 2015 så vi är glada att återigen få komma tillbaka hit. -" á la Londons koncept passar Textile Fashion Center som handen i handsken, säger