Thailand – utanför de största turiststråken

Thailand är ett av svenskarnas mest älskade resmål, och ett av de absolut lättaste länderna att besöka och resa runt i. Vänlig befolkning, god och billig mat och det tropiska klimatet är en dröm för soltörstande nordbor. Baksidan av framgångarna som turistland kan dock innebära att det är svårt att hitta mer undangömda pärlor. MEN – det finns fortfarande gott om städer och områden dit inte lika många hittar.

- Thailand är ett perfekt resmål, oavsett om du är ute efter sol, bad eller äventyr. Däremot krävs det lite research om du inte vill trängas med många andra turister. Men, för de som tittar utanför turistorterna finns många mindre turistiska platser att upptäcka, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Koh Kho Khao

Koh Koh Khao är sinnebilden av lugna, fridfulla Thailand, trots närheten till populära turistorten Khao Lak. Koh Kho Khao skiljs åt från fastlandet genom ett smalt sund, båten mellan ön och fastlandet tar endast fem minuter. Koh Koh Khao är en relativt stor ö, men turisterna – och hotellen – är få, vilket gör att det är enkelt att få en paradisisk strand för dig själv.

Koh Kut

När de flesta besökare, efter några dagar i Bangkok, reser söderut mot mer välkända paradisöar ligger vackra Koh Kut istället österut, vid gränsen mot Kambodja. Djungel och klarblått vatten där lugnet härskar, tillsammans med öns egna ljud som vågskvalp och apor som skriker i träden. Här finns en stark kraft att behålla och bevara öns charm och inte låta massturismen ta över, utan istället utveckla turismen på ett varsamt sätt, utan att hota Koh Kuts lugn och vackra natur.

Chiang Mai

I norra Thailand hittar du böljande kullar, höga berg och charmiga byar, och även den lite större staden Chiang Mai. Chiang Mai har länge funnits med på turisternas radar och lockar både backpackers och mer bekvämlighetssökande turister, men har ändå lyckats behålla känslan av genuinitet. Här finns den berömda nattmarknaden med fantastisk mat och fint hantverk. Chiang Mais gamla stad ligger innan för en näst intill perfekt kvadratisk vallgrav, och här finns många bra hotell, kaféer och restauranger för alla olika smaker.

Pai

Pai är en undangömd bohemisk liten stad nära Chiang Mai, med endast ca 4 000 invånare. Resan tar ca 3-4 timmar med buss från Chiang Mai, genom vackra risfält och tät djungel. Pai består endast av ett fåtal gator, men har en charm som är svår att hitta på andra ställen. Området är perfekt för spännande utflykter som forsränning, kajakpaddling eller att långsamt glida nerför floden på en bambuflotte. Här finns också fina vandringsleder med möjlighet att besöka stambyar.

Att tänka på när du reser till Thailand

1. På många ställen är det endast kontanter som gäller, så se till att ha med dig kontanter när du reser runt.
  2. En bra idé kan vara att införskaffa ett bankomatkort som inte har några uttagsavgifter utomlands, för att inte behöva ta ut alltför stora summor samtidigt.
  3. Våga testa all härlig gatumat! Ofta är det gatumaten som är det bästa att äta. Var bara noga med att den är nygjord, rejält varm och inte har legat framme länge.
  4. Se till att ha en bra reseförsäkring, eller se över vad som ingår i din hemförsäkring.
  5. Var inte rädd för att pruta! Det är en del av kulturen. Det är heller inte ovanligt att försäljare lägger på extra när turister kommer, så se till att börja på runt halva priset när du sätter igång. Le, det kommer du långt med.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.