Thailands största detaljhandel slutar med fixering av suggor och burägg

Tesco Lotus, Thailands största detaljhandelskedja med runt 12 miljoner kunder i veckan, kommer senast år 2027 att endast sälja fläskkött från producenter som inte fixerar suggor i trånga burar.

Företaget lovar även att alla ägg från år 2028 kommer komma från burfria system. Detta beslut kommer efter att 30 000 personer i Thailand och Storbritannien under en kampanj uppmanat Tesco Lotus att sluta anlita leverantörer som använder burar.

Tre av fyra av världens suggor tillbringar stora delar av sina liv fast i burar som inte är större än ett genomsnittligt kylskåp. De producerar kull efter kull med griskultingar.

World Animal Protection har arbetat med hela leverantörskedjan i Thailand för att förbättra grisarnas välfärd. Vi har även arbetat med stora producenter som Betagro och CP Foods och de förbinder sig också till att senast år 2027 ska burarna vara borta. säger Roger Pettersson, generalsekreterare för World Animal Protection Sverige.

Roatchana Sungthong, chef för World Animal Protection Thailand, säger:

Det här är en bra början för Tesco Lotus och vi är övertygade om att de tjänar på att bli ledande  inom djurskydd. Som det är nu kan suggor i Thailand tvingas tillbringa nästan hela sina liv i trånga burar där de inte kan vända på sig och inte heller ligga bekvämt. De biter i gallret av frustration. Det är en enorm skillnad för dem att leva i grupper där de både kan röra sig friare och umgås med varandra.