The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna
Following the world premiere of Ekman’s dance production SHIFT | CACTI, the opera season opens with restagings of Verdi’s Rigoletto and Bizet’s Carmen.
A great deal of effort has already been spent on creating a safe and secure working environment for artists and staff in order to ensure that rehearsals and performances can be arrangedin a safe manner.
Director Sofia Jupither has adapted Rigoletto to comply with the rule of safe distance between performers on stage and members of the orchestra in the pit. The 16 chorus members comply with health regulations by standing 2 metres apart and a maximum of 30 musicians will be seated in the orchestra pit. Director Johanna Garpe is working on a semi-staged version of Carmen where at least two seat rows will be blocked at the front of the stalls.
«It’s exciting, but also challenging to be forced to adapt a final version of a production, » says Sofia Jupither about Rigoletto. She goes on to say that, «there is plenty of scope for creating a great, stunning, experience».
Rufus Wainwright has also, for some time, been adapting Prima Donna for a smaller, physically distanced orchestra. He is confident it will work out very well.
«Prima Donna is an intimate opera. It may even be even more effective in this smaller format. I’m full of anticipation and I hope I will be able to attend the premiere,» says Rufus Wainwright in an interview for QX magazine.
The world premiere of the Young at the Opera production Klaus Nomi will take place as planned on 17 October at the Rotundan stage. In this operatic monologue directed by Sunil Munshi text, music, song and a strong visual stage presence make for a striking, brutally topical performance in the midst of the pandemic.
The reason for the delay of the opening of the opera house is that due to the current pandemic, replacement of the stage machinery has been delayed – a project that has been going on for three years, most recently during spring and summer.
While the opera house has been closed to the public, the Royal Swedish Opera has been accessible via the digital channel Operan Play, which will resume broadcasting in the autumn. In accordance with Public Health Agency recommendations, audiences are restricted to 50 persons until further notice.
Work on making the opera house safe for visitors has been going on since May. Every other seat next to as well as the seats in front of and behind a booked seat have been blocked. In order to ensure that distance between groups of visitors is kept, the auditorium is accessed via three different entry ways.
«We have been looking forward to meeting the audience again, and we are especially proud of being able to present productions that have been adapted for the pandemic,» says Birgitta Svendén.
Bilder
Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Fira in våren med Verdi och La traviata i efterlängtad nypremiär på Kungliga Operan16.4.2024 09:24:18 CEST | Pressmeddelande
Verdis älskade operaklassiker om kampen för livet och kärleken är tillbaka. Ida Falk Winland gör åter rollen som Violetta och Joel Annmo hennes älskade Alfredo, för första gången tillsammans. La traviata får efterlängtad nypremiär på Kungliga Operans stora scen nu på fredag, den 19 april kl. 19.00.
Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande
Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.
Kungliga Operan gästspelar i Västerås med storslagen Wagnerfest5.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Kungliga Hovkapellet under ledning av Operans musikchef Alan Gilbert och världssopranen Nina Stemme gästspelar på Västerås Konserthus fredagen den 14 juni.
Gustavia – the story of the unknown prince of Sweden25.3.2024 15:15:06 CET | Pressmeddelande
A new classical ballet depicting the life of Gustav Badin at the Swedish Royal Court, choreographed by Pär Isberg and directed by Amir Chamdin. Gustavia depicts the story, unknown to many Swedes, of two boys growing up at the same time at the Swedish Royal Court; the future king, Gustav III, and his adopted brother, Gustav Badin. Originally named Kwasi/Couschi, he is enslaved on the Danish colony of Saint Croix in the West Indies and then brought to Sweden as a gift to Queen Lovisa Ulrika. A social experiment that challenges society's norms takes place, where the two boys are raised together, but in completely different ways. One born prince, the other adopted into the royal family. World premiere at the Royal Swedish Opera on October 18. Tickets on sale May 2.
Gustavia - berättelsen om Sveriges okända prins25.3.2024 14:50:55 CET | Pressmeddelande
Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Gustavia skildrar den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin, som ursprungligen heter Kwasi/Couschi och förslavas på den danska kolonin Saint Croix i Västindien för att sedan föras till Sverige som gåva till drottning Lovisa Ulrika. Ett socialt experiment som utmanar samhällets normer tar vid, där de två pojkarna uppfostras tillsammans, men på helt skilda sätt. Den ene född prins, den andre adopterad in i kungafamiljen. Urpremiär på Kungliga Operans stora scen den 18 oktober. Biljetter släpps den 2 maj.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum