The Dalmore Luminary No1 - ett exklusivt samarbete med designinstitutet V&A Dundee

Den 21 november lanseras The Luminary Series - ett unikt samarbete mellan whiskyhuset The Dalmore och den världsberömda designinstitutionen V&A Dundee. Den första utgåvan i samarbetet är The Dalmore Luminary No1, en limiterad upplaga skapad tillsammans med den hyllade arkitekten Kengo Kuma.

Det anrika whiskyhuset The Dalmore är med sitt ikoniska emblem The Royal Stag, sin unika karaktär och höga kvalitet en av Skottlands mest hyllade whiskyproducenter. Nu lanserar de ett unikt samarbete tillsammans med V&A Dundee. Samarbetet består av en serie exklusiv samlarwhisky utformad tillsammans med berömda kreatörer från konst- och designvärlden.

The Dalmores distinkta smak präglas till stor del av dess plats och naturens råvaror, mer specifikt jord och trä, som båda har en betydande roll i process och tillverkning av whiskyn.Det är även den passionen för naturliga material och inspirationen från kraften i naturen som förde The Dalmore och Kengo Kuma samman, och blev grunden för samarbetet.

Den första upplagan i serien, The Collectible 2022 Edition, är skapad av whiskyikonen Richard Paterson och Dalmore Master Whisky Maker Gregg Glass i samarbete med den hyllade arkitekten Kengo Kuma och hans protege Maurizio Mucciola. Den innovativa15-åriga single malten speglar Glass’s passion för träslag och smak, som presenteras i den tillhörande boxen som med sina starka jordtoner och geometriska mönster hyllar relationen mellan whiskyn och naturen och vikten av att kanalisera potentialen i olika material.

- The Dalmore är otroligt passionerade i sin whiskytillverkning, något som präglar allt från dess smak och doft till upplevelse. Den höga kvalitén i whiskyn och dess förmåga att beröra gör den unik i sitt slag, precis som ett konstverk. Med samarbetet och The Collectible lyfts kopplingen mellan whiskytillverkning och design fram, då flaskan inte bara framhäver den högkvalitativa whiskyn inuti utan visar också på den innovation som gör The Dalmore så unikt, säger Christof von Heincz, Business Director Spirits på Spring Wine & Spirits.

Även i framställningen av The Collectible hittar man den gemensamma passionen för naturens råvaror. Whiskyn börjar sin lagring i amerikanska ekfat för att sedan få sin slutfinish i italienska Amarone rödvinsfat och unika, skräddarsydda ”Kintsugi”-fat. Dessa marmorerade fat är gjorda av skotsk, japansk och amerikansk ek som en nickning åt det arv som The Luminary-samarbetet innefattar.

Fakta The Collectible 2022 Edition
Ursprung: Skottland | Producent: The Dalmore | Alkoholhalt: 46,8% vol. | Art.nr: 41298 | Pris: 2499 kr | Volym: 700 ml | Färg: Bärnsten | Doft: Komplexa toner av frukt, pannacotta, honungsrostade mandlar och citrusolja | Smak: Citrus, choklad, körsbär, fikon, brioche, ingefärskaka | Distribution: Systembolaget webblansering | Lanseringsdatum: 24 november 2022

The Dalmore
The Dalmore grundades år 1839 och ligger vid havsviken Cromarty Firth i Highlands norr om Inverness. Lagringen sker nära kusten, vilket ger whiskyn en unik karaktär som särskiljer sig från whisky lagrat mer inåt landet. Den karaktäristiska kronhjorten som pryder flaskorna är Mackenzies klanmärke. De fick lägga till den år 1263 som tack för att Colin Mackenzie räddat dåvarande kungen av Skottland, Alexander den III, från att bli spetsad av just en kronhjort under den kungliga jakten. Namnet The Dalmore – den stora ängsmarken – härstammar från vikingarna som valde att bosätta sig i trakten för cirka tusen år sedan.

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Apothic Wines, Dark Horse Wines, Pasqua, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Frescobaldi, McPherson, Plantation Rum, Tamnavulin och Shackleton.

Exklusiva lanseringar i tillfälliga sortimentet under februari27.1.2023 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Under februari lanserar Spring Wine & Spirits två exklusiva nyheter i Systembolagets tillfälliga sortiment. Wohlmuth Ried Steinriegl 2021 från den anrika producenten Weingut Wohlmuth är en mineralisk och krispig sauvignon blanc som med fördel kan lagras eller avnjutas direkt tillsammans med fisk eller skaldjur. Den 2 februari lanseras även El Esteco Old Vines Torrontés, ett elegant och friskt vin i limiterad upplaga om endast 600 flaskor. Även detta vin avnjuts med fördel till vit fisk eller kyckling. Två viner av mycket hög kvalitet i helt olika stil.

Prestigefyllt tillskott för Spring Wine & Spirits – inleder samarbete med vinproducenten Piccini11.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Från och med årsskiftet breddar Spring Wine & Spirits sin portfölj med den italienska vinproducenten Piccini. Det nya partnerskapet innebär att de får full distribution för den svenska marknaden genom både Systembolaget och horeca. Det anrika vinhuset Piccini är känt för sin innovationsförmåga och kontinuerliga dynamik. Förutom Piccinis egna varumärke med samma namn, ingår även Valiano, Torre Morra och Villa al Cortile i deras sortiment. Vinerna kompletterar Spring Wine & Spirits portfölj med prisvärda kvalitetsviner från Toscana och Etna på Sicilien.