The Elephant Ball - storslagen stödgala med kunglig glans på Clarion Post!

Bild från Save The Rhinogalan

The Elephant Ball 2016 är årets stora galamiddag och arrangeras av The Perfect World Foundation. Galan kommer att äga rum den 15 september i Göteborg, i hjärtat av Skandinavien. Platsen för denna kväll är ingen mindre än Clarion Hotel Post.

Galakvällens syfte är att uppmärksamma den pågående utrotningen av våra vilda djur, och I år handlar det om att rädda kvar våra elefanter till kommande generationer.

Galan kommer också att till bli en minnesvärd och stjärnspäckad kväll full av överraskningar, mat, dryck och underhållning. Kända designers har gjort fantastisk masker som man sedan skänkt till förmån för galan och insamlingen för bevarandet av Afrikas och Indiens vilda elefantbestånd. Lars Wallin, Carolina Gynning och Christie Brinkley mfl har designat fantastiska masker som kommer att pryda gästerna bord under galan.

Kort om galan

Plats: Clarion Hotel Post, Drottningtorget 10, 411 03 Göteborg.

• Galans syfte är att uppmärksamma den utrotningshotade elefanten, samt samla in pengar till bevarandet av djuren.
  • Andra galan av sitt slag. 2014 arrangerade The Perfect World Foundation, stödgala, Save The Rhino.
  • Martin Stenmarck är konferencier och även en av flera artister under kvällen.
  • Sarah Ferguson kommer att dela ut hederspriset ”Conservationist of the Year” till Richard Leakey under kvällen. Tidigare år har priset gått till Jane Goodall och Mark Shand.
  • Galan kommer få besök av ett flertal svenska kändisar, politiker och näringslivstoppar.
  • Totalt kommer ca 500 gäster.
  • Över 1 000 volontärer har arbetat med galan.

Tiden rinner ut för våra vilda elefanter

Var 15:e minut dödas en elefant, eller 35.000 elefanter per år, allt för att komma åt deras elfenben som betingar ett enormt högt värde på den svarta marknaden. Om vi inte gör något drastiskt inom två år kan det betyda slutet för beståndet av vilda elefanter inom 8-9 år. Denna galakväll är inte bara för att öka medvetenheten, men också en mycket viktig kväll för att samla in de medel som krävs för att stödja hjältarna över hela världen som avsatt sina liv för att rädda våra vilda djur för kommande generationer.

En av de främsta hjältarna I fråga är Dr Richard Leakly.

Dr Leakey är förmodligen den person på denna planet som har gjort mest för afrikanska elefanter när han på 1980-talet vände snabb utrotning till en tillväxt inom elefantpopulationen. År 1989 utsågs Dr Leakey till chef för Wildlife Conservation i Kenya av president Daniel Arap Moi.

The Perfect World Foundation är oerhört glada och stolta över att meddela att utmärkelsen ”The Conservationist of the year 2016” kommer att tilldelas Dr Richard Leakey vid hans närvaro på galamiddagen ”The Elephant Ball” i Göteborg den 15 september.

Kort om Richard Leakey

• Angelina Jolie spelar just nu in filmen ”Africa”, som handlar om Richards liv. Brad Pitt spelar Richard i filmen.
  • Känd brittisk-kenyansk antropolog, politiker och författare.
  • Son till Mary och Louis Leakey (som upptäckte att mänskligheten utvecklades i Afrika).
  • 1968 till 1989 chef för National Museums of Kenya.
  • 1989 chef för Kenya Wildlife Service.
  • 1984 hittade Richard ett komplett, 1,6 miljoner år gammalt skelett av Homo erectus kallat Turkanapojken.
  • Anses vara den som bidragit mest till elefantens bevarande.

Miljarder upp i rök

I slutet på april I år beodrade Kenyas president Uhuru Kenyatta uppeldningen av beslagtagna elefenben bestående av betarna från tusentals elefanter. Sammanlagt over 100 ton elfenben, samt en bra bit över 1 ton noshörningshorn eldades upp. Elefantbetarna motsvarar cirka fem procent av de globala lagren av elfenben, enligt AFP.

Nyhetsbyrån uppger att bara elefantbetarna skulle kunna inbringa motsvarande 800 miljoner kronor om de såldes på svarta marknaden. Värdet på noshörningshornen, som per kilo är dyrare än både guld och kokain, uppskattas till motsvarande över 600 miljoner kronor.

Men från kenyanskt håll vill man inte diskutera djurdelarnas ekonomiska värde.

• —Vi anser inte att elfantben har något inneboende värde, och därför kommer vi att bränna alla våra lager för att demonstrera för världen att elfenben bara är värdefullt för elefanter, säger Kitili Mbathi, chef för Kenya Wildlife Service (KWS), ett statligt bolag med ansvar för att skydda landets djur- och växtliv, till AFP.

Ragnhild Rags Jacobsson och Lars Jacobsson, grundarna till The Perfect World Foundation är värdar på galan och avslöjar att I år kommer en representant från engelska kungahuset att närvara vid balen. Det är ingen mindre än Hertiginnan av York, Sarah Ferguson som är djupt engagerad I bevarandet av den utrotningshotade indiska elefanten. “Engelska kungahuset är mycket restriktiva med vilka evenemang man deltar I så det är en stor ära för oss att Sarah kommer till Göteborg” säger Ragnhild entusiastiskt. Det är faktiskt helt fantastisk att “lilla” Göteborg står som värd för detta evenemang och vi är glada över vårt fina samarbete med Clarion Hotel Post som gör det möjligt för oss att hålla detta viktiga och storslagna event avslutar Lars.

MED NYA UNDERKLÄDER SKA HAN VINNA THE WORLD COCKTAIL CHAMPIONSHIP1.10.2018 16:38Pressmeddelande

Snart kan det finnas två världsmästare under det gamla posthusets tak. Joel Konza som tidigare i vår blev ”Årets Bartender 2018” åker nästa vecka till Tallin för att representera Sverige i ”The world cocktail championship”, som anordnas årligen av international bartender association. Joel kommer att tävla i kategorin ”sparkling wine”, där har han tagit fram en drink som han valt kalla Jenny Lind, efter operasångaren från 1850-talet som bär samma namn som gatan han bor på i Göteborg.