The Herbivore i Lund vinner pris - underlättar för fler att välja djurvänligt

I helgen delade Djurens Rätt Lund ut VegoLund-utmärkelsen. I år gick den till en restaurang som har underlättat för allmänheten att göra djurvänliga val i vardagen. "The Herbivore är en unik restaurang i Lund som övertygar de flesta om att vegansk mat varken är tråkig eller smaklös.", löd motiveringen.

För fjärde gången delar nu Djurens Rätt Lund ut sin årliga vegoutmärkelse till den restaurang, café eller motsvarande som under året visat framfötterna när det gäller att underlätta för allmänheten att göra djurvänliga val i vardagen.

– Allt fler väljer djurvänligt även när de äter ute vilket är otroligt bra. Det har hänt mycket de senaste åren och vi vill med det här priset både uppmuntra och synliggöra den väldigt positiva trenden vi ser här i Lund, säger Johan Nordström från Djurens Rätt Lund.

Under årets första månader har allmänheten kunnat nominera vem de anser ska få ta emot priset, sedan har styrelsen för Djurens Rätt Lund tagit det slutgiltiga beslutet. Priset delades ut av Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Bergvall på lokalavdelningens årsmöte den 1 mars.

De som fick ta emot utmärkelsen för 2019 är restaurangen The Herbivore - en 100% växtbaserad restaurang i centrala Lund, med ett brett utbud av både lunch- och middagsrätter.

Motivering till utmärkelsen
The Herbivore är en unik restaurang i Lund som övertygar de flesta om att vegansk mat varken är tråkig eller smaklös. Genom välkomponerade rätter och fantastiska smaker underlättar eldsjälarna bakom The Herbivore varje dag allt fler att göra djurvänliga val utan att behöva kompromissa. Här råder en härlig atmosfär som välkomnar både den redan frälsta och den som är redo att prova vego för första gången.

VegoLund
År 2016 lanserade Djurens Rätt Lund den djurvänliga guiden VegoLund, som nu innehåller omkring 80 djurvänliga tips till den som vill äta ute: djurensratt.se/vegolund.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Framgång i djurskyddsarbetet för katter28.5.2020 09:09:01 CESTPressmeddelande

Jordbruksverket har beslutat om nya djurskyddsregler om hållning av hundar och katter. Den 15 juni börjar de nya reglerna att gälla. En viktig del av den nya föreskriften är att det blir tuffare krav på att djurhållare måste se till att katter inte förökar sig oplanerat. Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat. Organisationen Djurens Rätt, som länge arbetat med frågan gläds åt beslutet.