The last mile av Brings lätta hemleveranser blir helt gröna

Bring kommer börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Cargo cykel för hemleveranser med nollutsläpp. Fotograf: Patrik J. Rydh

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi för våra byggnader och fordon, kommer Bring använda sig av cargocyklar och elbilar för att leverera den sista delen i leveranskedjan, också kallad ”Den sista milen”, för lätta hemleveranser i cityområdena Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö. Stockholm startar redan i sommar, övriga städer implementeras under året.

- Vi är stolta över att vi som logistikaktören kör Last mile för lätta hemleveranser med nollutsläpp i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö. Att vi nu kan erbjuda en helt fossilfri sista del för våra lätta hemleveranser är ett bra exempel på att Bring är ledande i transportbranschen inom miljö. Vi skapar ett mervärde och erbjuder våra kunder men även slutkonsument ett smidigare och mer hållbart leveransalternativ säger Bring Express vd Thomas Tscherning

Mindre miljöpåverkan - Nollutsläpp och bättre framkomlighet

Den ”sista milen” av leveranserna kommer ske med hjälp av elbilar och cargocyklar. Fördelarna med att använda dessa transportslag är många. Cykelleveranserna är helt utsläppsfria, undviker trafiken i större mån än med tidigare transportsätt och fordonen kommer kunna parkera närmare mottagarens hem än vad som hade varit möjligt med en större bil.

- Genom den här omställningen stärker vi vår position i branschen inom hållbara transportlösningar. Den snabbt ökande e-handeln kräver smarta lösningar för inte öka miljöbelastningen, samtidigt som vi möter den ökande efterfrågan gällande fler utsläppsfria och smidigare leveransalternativ från våra kunder till slutkonsument. Vi är och ska vara den ledande aktören med den bästa kund- och mottagarupplevelsen på marknaden, avslutar Thomas Tscherning

Cargocyklarna har en kapacitet att lasta upp till 300kg/3m³ per last och elbilarna har en kapacitet på 705kg/4,2m³ per last.

Cargo cykel för hemleveranser med nollutsläpp. Fotograf: Patrik J. Rydh

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora verksamheter i Norden. Vi hjälper dig att effektivt transportera, lagerhålla och leverera. Med ett helhetserbjudande inom paket, gods, termo, lager och bud kan Bring bistå din verksamhet med små och stora uppdrag i Sverige och därifrån till eller från övriga världen. Tillsammans hittar vi den bästa lösningen för er – till er eller direkt till era kunder.