The Power of Journalism till Sverige

För första gången arrangeras nu konferensen The Power of Journalism i Sverige. Den 23 maj kommer internationella journalister, opinionsbildare och kritiker från mediebranschen att samlas för att ge sin syn på journalistikens roll.

The Power of Journalism i Stockholm 23 maj.

Torsdagen den 23 maj går den första svenska versionen av The Power of Journalism av stapeln i Stockholm. Konferensen arrangeras av Schibsted med syftet att skapa en plattform för ett öppet och transparent samtal om journalistiken roll. Damian Collins, konservativ parlamentariker som kallat Facebook för “digitala gangsters”, kommer att berätta om sina förslag till reglering av stora techbolag. Collins kommer att prata om hur desinformation kan stoppas, något som är avgörande för att medborgare ska kunna göra informerade val.

– I en tid när lögnen sprids snabbare än sanningen så är journalistikens uppgift viktigare än någonsin. Vår bransch har sina brister och utmaningar, men utan fria och oberoende medier så förfaller demokratin, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy på Schibsted.

Konferensen får besök av Facebook i form av Jesper Doub, ansvarig för Facebooks partnerskap med europeiska medier. Andra talare är Rana Ayyub, indisk journalist som arbetar under täckmantel för att avslöja politikers inblandning i ett blodigt upplopp, samt Karin Pettersson som tillsammans med Martin Gelin skrivit boken “Internet är trasigt”.

Flera journalister finns på plats för att berätta om hur deras grävande arbete påverkat samhället. Bland annat berättar Martin Schori från Aftonbladet om den granskning av riksdagsledamöters reseräkningar som hittills fått fem ledamöter att avgå, och Kristoffer Kumar och Nathalie Remøe Hansen från VG pratar om “Tinder-svindlaren”, en man som avslöjats med att lura kvinnor på miljonbelopp.

Evenemanget startade som Journalism Award i Oslo där journalister årligen prisades för sina insatser och bidrag till den grävande journalistiken. Över tid bjöds externa intressenter in och konferensen öppnades upp för hela mediebranschen, inte enbart för Schibsteds medarbetare, vilket blev The Power of Journalism. Konferensen hålls torsdagen den 23 maj på Vasateatern i Stockholm. Dagen innan arrangeras The Power of Journalism i Oslo.

Mer information finns här: https://www.thepowerofjournalism.com/

The Power of Journalism i Stockholm 23 maj.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.