The Power of Journalism till Sverige
Torsdagen den 23 maj går den första svenska versionen av The Power of Journalism av stapeln i Stockholm. Konferensen arrangeras av Schibsted med syftet att skapa en plattform för ett öppet och transparent samtal om journalistiken roll. Damian Collins, konservativ parlamentariker som kallat Facebook för “digitala gangsters”, kommer att berätta om sina förslag till reglering av stora techbolag. Collins kommer att prata om hur desinformation kan stoppas, något som är avgörande för att medborgare ska kunna göra informerade val.
– I en tid när lögnen sprids snabbare än sanningen så är journalistikens uppgift viktigare än någonsin. Vår bransch har sina brister och utmaningar, men utan fria och oberoende medier så förfaller demokratin, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy på Schibsted.
Konferensen får besök av Facebook i form av Jesper Doub, ansvarig för Facebooks partnerskap med europeiska medier. Andra talare är Rana Ayyub, indisk journalist som arbetar under täckmantel för att avslöja politikers inblandning i ett blodigt upplopp, samt Karin Pettersson som tillsammans med Martin Gelin skrivit boken “Internet är trasigt”.
Flera journalister finns på plats för att berätta om hur deras grävande arbete påverkat samhället. Bland annat berättar Martin Schori från Aftonbladet om den granskning av riksdagsledamöters reseräkningar som hittills fått fem ledamöter att avgå, och Kristoffer Kumar och Nathalie Remøe Hansen från VG pratar om “Tinder-svindlaren”, en man som avslöjats med att lura kvinnor på miljonbelopp.
Evenemanget startade som Journalism Award i Oslo där journalister årligen prisades för sina insatser och bidrag till den grävande journalistiken. Över tid bjöds externa intressenter in och konferensen öppnades upp för hela mediebranschen, inte enbart för Schibsteds medarbetare, vilket blev The Power of Journalism. Konferensen hålls torsdagen den 23 maj på Vasateatern i Stockholm. Dagen innan arrangeras The Power of Journalism i Oslo.
Mer information finns här: https://www.thepowerofjournalism.com/
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum