The Second Hand Man vann Unga reportrar-tävling

En film om The Second Hand Man blev vinnarbidraget i Håll Sverige Rents tävling för Unga reportrar. Det var klass SA16B på Malmö Latinskola som kammade hem totalsegern med en originell och proffsigt producerad intervjufilm om att handla kläder second hand. Nu kommer de att tävla internationellt.

– Det är fantastiska bidrag som strömmat in till tävlingen i år, och det vinnande bidraget höll en verkligt hög nivå. Alla dessa bidrag visar hur stort engagemanget för hållbarhetsfrågor är hos unga människor, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Unga Reportrar är Håll Sverige Rents reportagetävling som ger elever i åk 6-9 och gymnasiet möjlighet att undersöka hållbarhetsfrågor och producera egna reportage.

Vinnarbidraget i årets tävling skapades av Isabella Joines, Adam Tengvall och Rami Bouaka på Malmö Latinskola och har titeln ”En minut Malmö: The Second Hand Man”. Filmen porträtterar en intressant person som väljer att handla sina kläder i second hand-affärer.

Eleverna kommer nu att tävla i den internationella tävlingen för Young Reporters for the Environment. De har redan vunnit 10 000 kr till sin klass.

Juryns motivering för det vinnande bidraget lyder:

”En proffsigt producerad film där eleverna på kort tid lyckas få både en problemställning och en lösning. Eleverna har hittat en spännande intervjuperson som tillsammans med skickliga klipp behåller tittarens intresse från början till slut. Filmen är originell och inspirerande med en enkel och genial form.”

Juryn består av Anders Hellberg, Klimatmagasinet Effekt, Kjell Eriksson, radioprofil, Mia Sjöström, frilansjournalist, Leo Rudberg, Fältbiologerna och Johanna Ragnartz, Håll Sverige Rent.

Fakta om tävlingen för Unga Reportrar:

Unga Reportrars tävling var i år uppdelad i tre kategorier:

1. Artiklar
3. Foto
4. Film

Juryn har utsett vinnare för varje kategori och bland dessa korades sedan en huvudvinnare – som i år blev filmen The Second Hand Man. Huvudvinnaren kammar hem storvinsten på 10 000 kronor till klassen men alla vinnare får fina priser. Förutom pris och diplom får vinnarna i varje kategori också möjligheten att tävla internationellt mot Unga Reportrar (Young Reporters for the Environment) från 34 andra länder runt om i världen.

Här kan du se vilka bidrag som vann de övriga kategorierna.

Pia Linghede, 070-723 72 40, pia.linghede@hsr.se