The Skills Revolution - rapport lanseras på World Economic Forum idag

Idag berättar ManpowerGroup i en ny rapport om Kunskapsrevolutionen. Den går kort ut på att människor måste lära nytt och anpassa sin kompetens till ett arbetsliv i ständig och snabb förändring.

I veckan pågår årets möte i Davos för World Economic Forum, där ManpowerGroup är partners. Temat för mötet, där många av världens toppledare deltar, är Responsive and responsible leadership. En del i ett ansvarstagande ledarskap för såväl företag som samhället i stort är att stötta människor i att tillägna sig nya kunskaper och färdigheter, för att på så sätt minska klyftorna mellan människor och trygga framtida kompetensbehov.

65% av de jobb som generation Z kommer att utföra finns ännu inte. I detta läge blir egenskaper, som vilja och förmåga att tillägna sig rätt kompetens, viktigare än det man redan kan. En inställning och en förmåga att lära sig och att hålla sig aktuell på arbetsmarknaden blir avgörande för individen. Det och mycket mer finns att läsa i ManpowerGroups nya rapport The Skills Revolution.

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Kvinnor lockas mer av ett större lönekuvert än män6.3.2020 07:53:33 CETPressmeddelande

Vill du rekrytera kvinnor? Då ska du erbjuda ett större lönekuvert. Framförallt är det kvinnor mellan 25 och 44 år som lockas av en högre lön – och det är också en viktig faktor som får dem att stanna på sin nuvarande arbetsplats. För män i samma ålder är lönen inte lika viktig. Det visar en undersökning som ManpowerGroup har genomfört bland över 1 000 arbetande personer i Sverige och Norge.

Rekordhög kompetensbrist – 6 av 10 arbetsgivare har svårt att rekrytera4.2.2020 07:50:00 CETPressmeddelande

Drygt sex av tio svenska arbetsgivare, 64 procent, upplever att det är svårt att hitta kompetent personal. Det är den högsta siffran i undersökningens historia, kompetensbristen i Sverige har mer än fördubblats jämfört med för tio år sedan. Situationen är värst för storföretagen, där hela 89 procent har svårt att rekrytera. Det visar nya siffror från ManpowerGroups globala kompetensbristundersökning Talent Shortage.