The Unknown – om kärleken till det som händer i rummet

The Unknown är en serie om tolv föreställningar signerade scenkonstnären Markus Öhrn. Varje kväll ser helt olika ut och publiken får inte veta något om programmet i förhand. Första föreställningen ges den 5 maj i Målarsalen.

Markus Öhrn. Foto: Maurycy Stankiewicz.

–Idag matas vi med trailers, intervjuer, recensioner, och förklarande programtexter för att bli påverkade i vilken föreställning, film eller utställning vi ska välja. The Unknown erbjuder det helt motsatta. Det enda besökarna vet är att de ska befinna sig på Målarsalen på Dramaten en specifik tid och att stroboskop, rök från rökmaskin samt hög ljudvolym kan förekomma, berättar Markus Öhrn.

The Unknown är ett projekt som inte kommunicerar innehåll eller deltagande konstnärer.
The Unknown är en plats i ständig transformation.
The Unknown är kärlek till det som händer i rummet.

Markus Öhrn är en internationellt hyllad svensk scenkonstnär, utbildad vid Konstfack i Stockholm. Han har främst varit verksam utomlands, och medverkat på en rad internationella scener och festivaler såsom Festival d Avignon, Wiener Festwochen och Theatertreffen. Bland hans mest uppmärksammade verk märks Häusliche Gewalt (Våld i nära relationer) 2018, Azdora 2015-2019, där han lät italienska hemmafruar i en rad städer bilda metal-band, och hans debutpjäs Conte d’Amour, ett performance om Josef Fritzl som vann första pris på Impulse Theater Festival i Tyskland 2011.

2019 vann han det prestigefyllda österrikiska teaterpriset Nestroy preis för verket Three episodes of life. Han är sedan 2018 konstnärlig ledare för teatergruppen Institutet, som flyttat från Malmö till Vitsaniemi i Övertorneå kommun. The Unknown är Markus Öhrns första verk för en svensk institutionsteater och första gången han gör scenkonst i detta koncept i Sverige.

Markus Öhrn. Foto: Maurycy Stankiewicz.
Markus Öhrn. Foto: Leonard Stenberg.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.