Therese Guovelin, Margot Wallström och Eva Guovelin talar i Värmland på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationella företrädare talar Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande, i Karlstad, Eva Guovelin, förbundsordförande för Livsmedelsarbetareförbundet, i Filipstad och tidigare utrikesminister Margot Wallström i Hammarö.

– Äntligen kan vi samlas på plats på första maj igen, efter två år av pandemi. Vi ska visa att vi är många och starka tillsammans. Årets paroller är Sverige kan bättre och Alla folks frihet. I grund och botten handlar ju det om arbetarrörelsens utgångspunkt att det är när vi jobbar tillsammans som vi kan lösa våra samhällsproblem på bästa sätt. Vi vill också tydligt visa vår solidaritet med Ukrainas kamp för frihet, demokrati och fred, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin

I Karlstad talar Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande. I Filipstad talar Livsmedelsarbetareförbundets förbundsordförande Eva Guovelin. I Hammarö talar tidigare utrikesminister Margot Wallström

– Äntligen kan vi få fira första maj, sida vid sid runt om i Värmland. Det är startskottet av valrörelsen och ger energi till att vinna valet i september. Vi vet att Värmland och Sverige kan bättre och kommer göra det som krävs för att lösa de problem och utmaningar som vi ser i vårt samhälle. Själv ska jag hålla första maj-tal i Deje och Arvika, säger Åsa Johansson, ordförande för Socialdemokraterna Värmland.

Tid och plats Karlstad

16.00 Museiparken, Karlstad

Tid och plats Filipstad

11.00 Stora torget, Filipstad

Tid och plats Hammarö

11.45 Folkets hus, Hammarö

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Camilla Anglemark, försteombudsman Socialdemokraterna Värmland, camilla.anglemark@socialdemokraterna.se, 0722-299649

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-7002683

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.