Consid

Therése Lindgren: Det har blivit tuffare, råare och hårdare.

Dela

Influencern Therése Lindgren vittnar om att branschen hårdnat på senare tid och att tonen i kommentarsfältet blivit grövre. Samtidigt ställs det allt högre krav på att influencers också tar ett samhällsansvar.

-Jag gjorde en insamling för Djurens rätt 2015, något som inte hade gjorts tidigare då. Idag är det en självklarhet att influencers också ger tillbaka till samhället. Alla räknar med det - med all rätt tycker jag, säger Therése Lindgren i Consids Digitala influencer-podden.

Therése Lindgren, videobloggare, influencer, entreprenör och författare med över en miljon följare på Youtube, började filma och klippa ihop egna sminktutorials i spåren av en sjukskrivning för utbrändhet 2013. Sex år senare var hon den första svenskspråkiga vloggaren med en miljon prenumeranter på Youtube. 2019 omsatte hon strax över 18 miljoner kronor. Nästan hela vinsten – 12 miljoner kronor – plockade Therése Lindgren ut i en aktieutdelning till sig själv. Men det är inte bara som influencer som Therése Lindgren drar in stora summor pengar. Hon har även grundat skönhetsmärket Indy Beauty, som hon äger ihop med CCS Skincare Brands.

-Jag hade en bra timing, jag startade kanalen precis när många i den yngre generationen började titta på Youtube, det var också samtidigt som man började prenumerera och följa personer. En annan framgångsfaktor var att jag tidigt lyssnade på dem som tittade på mina klipp, säger Therése Lindgren i podden.

Therése berättar om hur vloggen utvecklats med henne själv – från sminktips till veganism, och hur viktigt det är att ha ett samtal med sina följare. Hon ger också sina bästa tips till den som själv drömmer om att bli en influencer och till företag som går i influencer marketing-tankar.

Therése Lindgren har också gett ut två böcker, varav den ena ”Ibland mår jag inte så bra” blev årets bäst säljande fackbok 2016. Hon är väldigt öppenhjärtig i sina  vloggar och delar med sig av sina problem och funderingar.

-Det är självklart för mig att dela med mig av min verklighet. När jag berättade om min panikångest fick jag så otroligt många meddelanden från personer som berättar att de inte känner sig ensamma längre. De kan relatera till att man kämpar. Då känns det småaktigt att inte dela med sig, säger Therése Lindgren.

Samtidigt finns det en baksida med att dela med sig av sig själv berättar hon.

-Negativa kommentarer påverkar mig väldigt mycket. Jag är väldigt känslig som person. Min hud blir aldrig tjockare. Jag använder många filter i mina kommentarsfält och om jag ser kommentarer som bara är elaka i syfte att skada mig blockerar jag de namnen. Tack och lov får jag inte så mycket sådant hat. Man måste lära sig att skilja mellan kritik och mot hat. Jag lyssnar alltid på kritik, för de har ofta rätt.

Med åren har hennes relation till kommentarerna ändrats.

-Tidigare läste jag kommentarer det första jag gjorde på morgonen och även det sista jag gjorde innan jag gick och lade mig. Det gör jag inte idag.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Consid
Consid
Lillsjöraden 22
553 20 Jönköping

036-12 02 10https://consid.se/

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kristianstad, Kalmar, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Följ Consid

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Consid

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum