Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

2019 fyller A Non Smoking Generation 40 år. Nu sluter allt ifrån hjärnforskare och professorer till atleter, artister och influencers upp och stödjer organisationens arbete för alla barns hälsa. Peg Parnevik, Lisa Ajax, Therese Lindgren, Clara Henry, Alexander Pärleros, Kristin Kaspersen, Sarah Sjöström och hela herrlandslaget i handboll är några av de cirka 60 kända profiler som tar ställning via inlägg i sina sociala medier. Kampanjen är en modern motsvarighet till A Non Smoking Generations första kampanj där kända ansikten såsom Agnetha Fältskog, Ted Gärdestad och Ingemar Stenmark syntes på reklampelare över hela landet iklädda en Non Smoking-t-shirt. Organisationen tar återigen hjälp av kända förebilder - och deras kanaler med en total räckvidd på nästan sex miljoner - för att belysa att de fortfarande behövs och arbetar för barns hälsa och en mer hållbar värld.

-       Tobaksindustrins enda sätt att överleva är att rekrytera barn som nya lojala kunder. Med den här kampanjen vill vi uppmärksamma varje generations rätt att förbli tobaksfria, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Nio av tio av de som använder tobaksprodukter börjar före 18 års ålder. Organisationen driver därför projekt riktat till barn och unga i skolor och arbetar genom opinionsbildning samt påverkansarbete för starkare tobakslagar. Syftet är att skapa förutsättningar som stödjer unga att själva välja att förbli tobaksfria.

-       Det är fantastiskt om jag genom en enkel insats kan göra skillnad för barns hälsa. Jag vill vara en positiv förebild för mina unga följare, säger Therese Lindgren om sitt deltagande i kampanjen.

Samtidigt försöker motståndaren i tobaksindustrin fånga ungdomar i ett livslångt nikotinberoende genom produktutveckling och marknadsföring. En vanlig metod är att sponsra kända profiler för att marknadsföra deras produkter i sociala medier.

-       Tobaksreklam är förbjudet i Sverige, men tobaksindustrin hittar hela tiden sätt att kringgå lagstiftningen. Vi hoppas att vår kampanj och alla fantastiska förebilders insats kan motverka en del av all den tobaksreklam som unga dagligen utsätts för i sociala medier. Nu är det dags för vuxna att ta sitt ansvar och sätta barns rättigheter och hälsa före allt annat, säger Helen Stjerna.

De kända förebilder som deltar i kampanjen:

• Alexander Pärleros, entreprenör och influencer
  • Sofia Wistam, programledare
  • Svenska handbollslandslaget herrar
  • Therese Lindgren, influencer och entreprenör

Kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling motiverar ungdomar att avstå tobak3.2.2020 06:00:00 CETPressmeddelande

Nästan 90 procent av unga fick ökad kunskap om hur tobaksindustrin påverkar global hållbar utveckling efter att ha sett A Non Smoking Generations föreläsning ”50 kr och barnarbete på köpet”. Hela 92 procent ansåg att föreläsningen motiverar barn och unga till att vara tobaksfria. Det visar en enkätundersökning från projektet Tobaksbarn 2019.

Två miljoner barn har fått kunskap som motiverar till tobaksfria liv28.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Sedan 1979 har A Non Smoking Generation förmedlat livsviktig kunskap till över två miljoner barn. I samband med organisationens 40 års-jubileum uppmärksammas viktiga milstolpar men också att behovet av ökad kunskapsspridning och förebyggande insatser för att skydda barn från tobaksbruk. 2019 efterlyser organisationen en lag om tobaksfri skoltid och krav på att information om tobak, ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv, inkluderas i läroplanen.

Sveriges Radios utrikeskorrespondent prisas av tobaksförebyggande organisation26.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

A Non Smoking Generation tilldelar Johan Bergendorff, utrikeskorrespondent för Sveriges Radio som bevakar globala hälsofrågor, utmärkelsen Guldvingen som ”Årets journalist”. I samband med organisationens 40 års-jubileum hyllas Johan för att han rapporterar om tobaksindustrins baksida och bidrar till ökad kunskap om nya tobaksprodukter och hur tobak påverkar global hållbar utveckling.

Thaiboxaren Sanny Dahlbeck frontar ny Non Smoking-kollektion hos Stayhard8.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

I våras tog thaiboxaren Sanny Dahlbeck ställning för alla barns hälsa i en kampanj då A Non Smoking Generation firar 40 år av tobaksförebyggande arbete 2019. Nu utökas samarbetet när Sanny frontar en ny klädkollektion hos webbshopen Stayhard. Kollektionen lanseras 10 oktober och består av t-shirts och hoodtröjor med Non Smoking-loggan, varav två plagg har ett unikt tryck designat av Sanny.