this is Sweden inspireras av skolfoton och släpper ny kollektion

Som en del av Halebop Creative Call släpper this is Sweden en ny kollektion som hämtar inspiration från en barndom som många med utomnordisk bakgrund delar. Uppklädda skolfotografier och en längtan till att passa in i omgivningen lägger grunden för en klädkollektion som vill förvandla känslan av utanförskap till en känsla av gemenskap.

Foto: John Gille Jamal Columbus

- Jag upptäckte att det fanns många gemensamma berättelser bland oss som har växt upp i Sverige med utomnordisk bakgrund. En av dessa berättelser är den om att komma uppklädd i kostym och spetsklänning till skolfotografierna. Därför fick spetsen en central roll i den här kollektionen, säger Pablo Londoño, grundare av this is Sweden.

Spetsen blandas sedan med den funktionalitet som har blivit this is Swedens signum. Totalt kommer kollektionen att innehålla 22 plagg.

- Med vårt initiativ Creative Call vill vi utmana rådande normer för vad som är marknadsföring, men också lyfta olika perspektiv på vad det betyder att växa upp i Sverige. Genom kläderna lyckas this is Sweden, genom mode, att berätta en historia som många kan relatera till, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Kollektionen visades för första gången i Scandinavian Mans lokaler, tidigare Chopsticks, där inspirerande historier blandades med nyskapande kläder. Syftet med kvällen var förutom att visa upp kläderna även att tillsammans kunna skratta åt barndomens pinsamma händelser och föräldrarnas felsägningar. Man skäms inte längre för sin kultur eller bakgrund för att man har tillsammans format en ny identitet, en identitet som är både svensk och något mer.

Se kollektionen här:

För högupplösta bilder av kollektionen, vänligen besök:

Photography: John Jamal Gille Columbus
Photography Assistant: Idil Mohamud Gurey
Styling: Maria Barsoum
Styling assistant: Ekaterina Milenskaya
Hair & Make-up: Elin Laine
Shoes: Green Laces
Design assistant: Etchell Dorkenoo
All clothes and accessoars: this is Sweden

Cast
Paul Williams
Anfa Lashari
Kevin Beaulier
Carolina Nylund
Josef Figueroa Nilsson

För mer information kontakta gärna:

Johanna Sahlman, Head of Halebop
johanna.sahlman@halebop.se

Pablo Londoño, grundare this is Sweden
pablo@thisissweden.nu
070 047 89 66

Foto: John Gille Jamal Columbus

Abonnera på våra pressmeddelanden.