Thomas Brattlöw är Lidl Sveriges nya Fastighetsdirektör

Thomas Brattlöw har utsetts till ny Fastighetsdirektör för Lidl Sverige och tar över efter Johan Augustsson som tillträtt som ny Sverigechef. Thomas har under de senaste två åren varit Fastighetschef för Stockholmsregionen och hans nya uppdrag är att fortsätta företagets expansion i Sverige.

Thomas Brattlöw Fastighetsdirektör Lidl Sverige

Som ny Fastighetsdirektör tar Thomas över ansvaret att leda Lidls expansion i Sverige. Idag finns över 170 butiker och under det senaste året har Lidl tecknat avtal om 29 nya etableringar och öppnat nya butiker i Kungsängen, Södertälje, Flemingsberg, Motala och Uppsala.

Målet är 200 butiker till och med 2020, det långsiktiga målet är det ska finnas 300 butiker i Sverige. Näst på tur står nu butiker bland annat på Östermalmstorg i Stockholm, i Femman, Nordstan i Göteborg, Kristianstad och Malmö.

- Lidl har en tydlig plan att växa i Sverige och fler butiker är en förutsättning för att den planen ska lyckas. Mitt uppdrag är tydligt; göra det lättare för fler svenskar att handla på Lidl genom att öppna fler butiker, vi ska finnas där människor bor eller rör sig. Vi är inte bundna av att bygga egna butiker utan letar efter fastigheter såväl utanför stadskärnorna samt lokaler i mer centrala delar av våra städer att hyra, säger Thomas Brattlöw, ny Fastighetsdirektör på Lidl Sverige.

Thomas har arbetat på Lidl de senaste tolv åren och har haft flera olika roller. Han började som butikschef och har sedan 2016 arbetat som fastighetschef för Stockholmsregionen.

- Det känns tryggt och bra att lämna över ansvaret till Thomas som varit en nyckelspelare i vår expansionsstrategi. Jag känner mig säker på att vi kommer uppnå våra högt satta mål vad gäller både antal butiker och att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Thomas Brattlöw Fastighetsdirektör Lidl Sverige
Johan Augustsson Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.