Thomas Cook Group lanserar ny hållbarhetsstrategi

Thomas Cook, där Ving ingår, har idag lanserat en ny hållbarhetsstrategi på den stora resemässan ITB i Berlin. Det nya synsättet ligger mer i linje med företagets beslut som togs för två år sedan att sätta kunden ännu mer i fokus för verksamheten.

Den nya treåriga strategin har som mål att göra skillnad under alla steg vid en semesterresa för att begränsa miljöpåverkan och maximera de sociala och ekonomiska fördelarna resandet kan ge. Lanseringen följer en årslång granskning av alla delar i hela koncernen. Resultatet är ett starkare och mer förenklat tillvägagångssätt som tydligt bekräftar Thomas Cooks åtagande att vidta positiva åtgärder för en långsiktigt hållbar verksamhet.

Strategin knyter samman hela koncernens hållbarhetsarbete med tre områden: Hemma, på resan och på semestern.

• Hemma – Vi vill skapa en positiv förändring inom de samhällen där vi och våra kunder lever och verkar.
  • På resan – Vi strävar efter att minska påverkan på miljön och vill bedriva vår verksamhet på det mest ansvarfulla sättet det är möjligt.
  • På semestern – Vi vill leverera hållbara kvalitetsprodukter och tjänster i världsklass genom att arbeta med våra kunder, partners och leverantörer.

Hållbarhetsrapporten för 2017, som publiceras idag, beskriver vilka framsteg som gjorts inom koncernen. Viktiga milstolpar under 2017, och som gjort skillnad, är bland annat olika projekt som hjälpt 18 000 människor, förbättrad bränsleeffektivitet för flygbolaget Thomas Cook Airlines, som också placerat flygbolaget på topp 10-listan över de mest bränsleeffektiva flygbolagen i världen i Atmosfair index.

Företagets branschledande initiativ med en tydlig policy som rör utflykter där våra kunder möter djur har också fått effekt. Två tredjedelar av de utflykter som hittills granskats har inte levt upp till de satta riktlinjerna och har tagits bort i utflyktsprogrammet.

Peter Fankhauser, koncernchef i Thomas Cook Group, kommenterar:

Jag är fast besluten att Thomas Cook skall vara en positiv kraft som bidrar till en mer hållbar turism i samarbete med våra destinationer, våra leverantörer, kunder och reseindustrin i stort. Med vår nya strategi vill vi tydligt visa våra avsikter kring hållbarhetsfrågor. Jag är stolt över de framsteg vi har gjort under det senaste året, men vi har stora ambitioner och det är viktigt att vi gör ännu mer och större skillnad. Vi vet att de semesterresor vi säljer kan ha en positiv inverkan på både samhällen och miljö. Jag tror att mer djärva åtgärder på dagordningen kommer att hjälpa oss leverera ett mer lönsamt och hållbart företag på längre sikt, till gagn för våra medarbetare, destinationer, kunder och investerare”.

Läs Thomas Cook-gruppens hållbarhetsrapport här.

För mer information om vår policy för utflykter där man möter djur, läs mer här.

Om Thomas Cook Group Plc.
Thomas Cook Group är en av världens ledande researrangörer och hade en omsättning på 9 miljarder pund under året som slutade den 30 september 2017. Koncernen har 22 000 anställda och 190 egna koncepthotell. Gruppen har verksamhet på 17 marknader och har över 20 miljoner kunder årligen. Thomas Cook Group Plc. är noterad på Londonbörsen (TCG).

För mer information, kontakta:

Matthew Magee
Group head of corporate communications

Thomas Cook Group plc

Phone: +44 207 294 7059

E-mail: matthew.magee@thomascook.com

Anna Hagberg
Tf. Informationschef Ving

E-mail: anna.hagberg@ving.se

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.