Thomas Cook Group lanserar ny hållbarhetsstrategi

Thomas Cook, där Ving ingår, har idag lanserat en ny hållbarhetsstrategi på den stora resemässan ITB i Berlin. Det nya synsättet ligger mer i linje med företagets beslut som togs för två år sedan att sätta kunden ännu mer i fokus för verksamheten.

Den nya treåriga strategin har som mål att göra skillnad under alla steg vid en semesterresa för att begränsa miljöpåverkan och maximera de sociala och ekonomiska fördelarna resandet kan ge. Lanseringen följer en årslång granskning av alla delar i hela koncernen. Resultatet är ett starkare och mer förenklat tillvägagångssätt som tydligt bekräftar Thomas Cooks åtagande att vidta positiva åtgärder för en långsiktigt hållbar verksamhet.

Strategin knyter samman hela koncernens hållbarhetsarbete med tre områden: Hemma, på resan och på semestern.

• Hemma – Vi vill skapa en positiv förändring inom de samhällen där vi och våra kunder lever och verkar.
  • På resan – Vi strävar efter att minska påverkan på miljön och vill bedriva vår verksamhet på det mest ansvarfulla sättet det är möjligt.
  • På semestern – Vi vill leverera hållbara kvalitetsprodukter och tjänster i världsklass genom att arbeta med våra kunder, partners och leverantörer.

Hållbarhetsrapporten för 2017, som publiceras idag, beskriver vilka framsteg som gjorts inom koncernen. Viktiga milstolpar under 2017, och som gjort skillnad, är bland annat olika projekt som hjälpt 18 000 människor, förbättrad bränsleeffektivitet för flygbolaget Thomas Cook Airlines, som också placerat flygbolaget på topp 10-listan över de mest bränsleeffektiva flygbolagen i världen i Atmosfair index.

Företagets branschledande initiativ med en tydlig policy som rör utflykter där våra kunder möter djur har också fått effekt. Två tredjedelar av de utflykter som hittills granskats har inte levt upp till de satta riktlinjerna och har tagits bort i utflyktsprogrammet.

Peter Fankhauser, koncernchef i Thomas Cook Group, kommenterar:

Jag är fast besluten att Thomas Cook skall vara en positiv kraft som bidrar till en mer hållbar turism i samarbete med våra destinationer, våra leverantörer, kunder och reseindustrin i stort. Med vår nya strategi vill vi tydligt visa våra avsikter kring hållbarhetsfrågor. Jag är stolt över de framsteg vi har gjort under det senaste året, men vi har stora ambitioner och det är viktigt att vi gör ännu mer och större skillnad. Vi vet att de semesterresor vi säljer kan ha en positiv inverkan på både samhällen och miljö. Jag tror att mer djärva åtgärder på dagordningen kommer att hjälpa oss leverera ett mer lönsamt och hållbart företag på längre sikt, till gagn för våra medarbetare, destinationer, kunder och investerare”.

Läs Thomas Cook-gruppens hållbarhetsrapport här.

För mer information om vår policy för utflykter där man möter djur, läs mer här.

Om Thomas Cook Group Plc.
Thomas Cook Group är en av världens ledande researrangörer och hade en omsättning på 9 miljarder pund under året som slutade den 30 september 2017. Koncernen har 22 000 anställda och 190 egna koncepthotell. Gruppen har verksamhet på 17 marknader och har över 20 miljoner kunder årligen. Thomas Cook Group Plc. är noterad på Londonbörsen (TCG).

För mer information, kontakta:

Matthew Magee
Group head of corporate communications

Thomas Cook Group plc

Phone: +44 207 294 7059

E-mail: matthew.magee@thomascook.com

Anna Hagberg
Tf. Informationschef Ving

E-mail: anna.hagberg@ving.se

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa