Thomas Cook Hotellfond växer med tre nya förvärv

Thomas Cook Group där Ving är en del, meddelar nu att hotellfonden Thomas Cook Hotel Investments (TCHI) förvärvat ytterligare tre fastigheter, inklusive ett av företagets flaggskeppshotell, Casa Cook på Kos. Förvärven innebär att fonden nu nästan har fördubblat sin portfölj på drygt ett år, till nio fastigheter.

Casa Cook Kos, foto Ving

De tre nya fastigheterna utgörs av Sunwing Arguineguin Seafront på Gran Canaria med 252 rum, Casa Cook Kos med 100 rum och en tomt på Kos där det planeras att bygga ett Cook’s Club, det senaste av företagets hotellkoncept till nästa sommar.

TCHI lanserades i mars 2018 med fem hotell, som ett joint venture tillsammans med hotellutvecklingsbolaget LMEY. De nya tilläggen tar den totala fonden till 2 500 rum inklusive de under utveckling. I nästa steg planeras förvärv i nivån med 10-15 hotell till 2021.

Fonden har inrättats för att hjälpa Thomas Cook att påskynda sin ambition att förvalta fler egna hotell och fokuserar på att investera i projekt i Grekland, Spanien och runt Medelhavet. Fonden kommer i sommar öppna sitt första nya projekt, Casa Cook på Ibiza.

Läs mer om Thomas Cook GroupCasa Cook Kos och Sunwing Arguineguin Seafront.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Casa Cook Kos, foto Ving
Sunwing Arguineguin, foto Ving

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.