Thomas Cook lanserar hotellfond till ett värde av 150 miljoner pund

Thomas Cook Group, en av världens ledande researrangörer där bland annat svenska Ving ingår, lanserar hotellinvesteringsfonden Thomas Cook Hotel Investments i samarbete med det schweiziska hotellinvesteringsbolaget LMEY Investments. Det första projektet blir ett nytt Casa Cook-hotell på Ibiza i Spanien.

Foto: Casa Cook på Kos, fotograf Georg Roske

Thomas Cook Hotel Investments består av fem hotellanläggningar till ett värde av ca 150 miljoner pund och kommer att bli Thomas Cooks huvudsakliga plattform vid förvärv av nya fastigheter med målet att växa med fler egna koncepthotell.

- Våra egna koncepthotell, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har varit en viktig del i vår framgång. Vi vet att de gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av oss själva och därmed även öka vår lönsamhet, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe.

- Den nya hotellfonden har varit planerad under en tid och vi kan nu påskynda våra planer att förvärva etablerade fastigheter på populära destinationer för att omvandla dem till egna koncepthotell. Vi har pågående diskussioner med fler hotellägare runt Medelhavet och kommer att offentliggöra fler projekt de kommande månaderna, säger Ingo Burmeister, Chief Officer Hotels & Resorts Thomas Cook Group.

Hotellfondens fem anläggningar består av de populära familjehotellen Sunwing Kallithea på Rhodos och Sunwing Makrigialos på Kreta. LMEY bidrar med Aldiana Andalucia och Aldiana Alcadesia i Spanien. Hotellfondens första gemensamma investering blir ett nytt Casa Cook-hotell i Spanien. Hotellet lanseras på Ibiza sommaren 2019 och kommer att vara beläget i den lugna viken Cala Gracio, en kort promenad från San Antonio vars legendariska solnedgångar och världsberömda klubbar gör det till en ständigt populär plats på Ibiza för semesterfirare.

- Att leverera några av de högsta kundnöjdhetssiffrorna i branschen och locka en ny generation av kunder till Thomas Cook, gör Casa Cook till en viktig pelare i vår egen koncepthotellstrategi. Jag är speciellt glad över att jobba med LMEY i utvecklingen av vårt första Casa Cook i Spanien - och särskilt på Ibiza, det perfekta resmålet för Casa Cook-kunden som letar efter ett strandnära hotell som vill matcha sin urbana livsstil, fortsätter Ingo Burmeister.

Casa Cook-konceptets bohemchica stil och design har lockat en ny trendmedveten målgrupp och har vunnit flera utmärkelser sedan det första hotellet öppnade på Rhodos sommaren 2016. Ett andra Casa Cook öppnade på Kos sommaren 2017, även det en stor framgång och i slutet av sommaren öppnar ännu ett Casa Cook på Kreta. Casa Cook är ett av sju egna hotellkoncept för Thomas Cook Group som består av Sunwing Family Resorts, OBC By Sunwing, Sunprime Hotels, SENTIDO, SunConnect, smartline samt Aldiana (Tyskland).

Om Thomas Cook Group Plc. Thomas Cook Group är en av världens ledande researrangörer och hade en omsättning på 9 miljarder pund under året som slutade den 30 september 2017. Koncernen har 22 000 anställda och 190 egna koncepthotell. Gruppen har verksamhet på 17 marknader och har över 20 miljoner kunder årligen. Thomas Cook Group Plc. är noterad på Londonbörsen (TCG).

Om LMEY

LMEY Investments är ett investmentbolag grundat 2012 med inriktning på hotell och fritidshus. För närvarande har LMEY 20 hotell/resorter i 11 länder med totalt 3 200 hotellrum. Med nuvarande expansionsplaner kommer antal rum öka till mer än 5 000. Företaget hotellverksamhet sysselsätter ca 4000 anställda.

För mer information, kontakta:

Matthew Magee

Group head of corporate communications

Thomas Cook Group plc

Phone: +44 207 294 7059

E-mail: matthew.magee@thomascook.com

Anna Hagberg

Tf. Informationschef Ving

E-mail: anna.hagberg@ving.se

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.