Thomas Cook lanserar hotellfond till ett värde av 150 miljoner pund

Thomas Cook Group, en av världens ledande researrangörer där bland annat svenska Ving ingår, lanserar hotellinvesteringsfonden Thomas Cook Hotel Investments i samarbete med det schweiziska hotellinvesteringsbolaget LMEY Investments. Det första projektet blir ett nytt Casa Cook-hotell på Ibiza i Spanien.

Foto: Casa Cook på Kos, fotograf Georg Roske

Thomas Cook Hotel Investments består av fem hotellanläggningar till ett värde av ca 150 miljoner pund och kommer att bli Thomas Cooks huvudsakliga plattform vid förvärv av nya fastigheter med målet att växa med fler egna koncepthotell.

- Våra egna koncepthotell, som är framtagna utifrån kundernas önskemål, har varit en viktig del i vår framgång. Vi vet att de gäster som bor på Vings och Thomas Cooks egna koncepthotell är de mest nöjda, vilket bidrar till att man gärna återvänder. Målet är att få ännu fler hotell som ägs och drivs av oss själva och därmed även öka vår lönsamhet, säger Magnus Wikner, koncernchef för Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe.

- Den nya hotellfonden har varit planerad under en tid och vi kan nu påskynda våra planer att förvärva etablerade fastigheter på populära destinationer för att omvandla dem till egna koncepthotell. Vi har pågående diskussioner med fler hotellägare runt Medelhavet och kommer att offentliggöra fler projekt de kommande månaderna, säger Ingo Burmeister, Chief Officer Hotels & Resorts Thomas Cook Group.

Hotellfondens fem anläggningar består av de populära familjehotellen Sunwing Kallithea på Rhodos och Sunwing Makrigialos på Kreta. LMEY bidrar med Aldiana Andalucia och Aldiana Alcadesia i Spanien. Hotellfondens första gemensamma investering blir ett nytt Casa Cook-hotell i Spanien. Hotellet lanseras på Ibiza sommaren 2019 och kommer att vara beläget i den lugna viken Cala Gracio, en kort promenad från San Antonio vars legendariska solnedgångar och världsberömda klubbar gör det till en ständigt populär plats på Ibiza för semesterfirare.

- Att leverera några av de högsta kundnöjdhetssiffrorna i branschen och locka en ny generation av kunder till Thomas Cook, gör Casa Cook till en viktig pelare i vår egen koncepthotellstrategi. Jag är speciellt glad över att jobba med LMEY i utvecklingen av vårt första Casa Cook i Spanien - och särskilt på Ibiza, det perfekta resmålet för Casa Cook-kunden som letar efter ett strandnära hotell som vill matcha sin urbana livsstil, fortsätter Ingo Burmeister.

Casa Cook-konceptets bohemchica stil och design har lockat en ny trendmedveten målgrupp och har vunnit flera utmärkelser sedan det första hotellet öppnade på Rhodos sommaren 2016. Ett andra Casa Cook öppnade på Kos sommaren 2017, även det en stor framgång och i slutet av sommaren öppnar ännu ett Casa Cook på Kreta. Casa Cook är ett av sju egna hotellkoncept för Thomas Cook Group som består av Sunwing Family Resorts, OBC By Sunwing, Sunprime Hotels, SENTIDO, SunConnect, smartline samt Aldiana (Tyskland).

Om Thomas Cook Group Plc. Thomas Cook Group är en av världens ledande researrangörer och hade en omsättning på 9 miljarder pund under året som slutade den 30 september 2017. Koncernen har 22 000 anställda och 190 egna koncepthotell. Gruppen har verksamhet på 17 marknader och har över 20 miljoner kunder årligen. Thomas Cook Group Plc. är noterad på Londonbörsen (TCG).

Om LMEY

LMEY Investments är ett investmentbolag grundat 2012 med inriktning på hotell och fritidshus. För närvarande har LMEY 20 hotell/resorter i 11 länder med totalt 3 200 hotellrum. Med nuvarande expansionsplaner kommer antal rum öka till mer än 5 000. Företaget hotellverksamhet sysselsätter ca 4000 anställda.

För mer information, kontakta:

Matthew Magee

Group head of corporate communications

Thomas Cook Group plc

Phone: +44 207 294 7059

E-mail: matthew.magee@thomascook.com

Anna Hagberg

Tf. Informationschef Ving

E-mail: anna.hagberg@ving.se

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg och kryssningar från Sverige, Danmark, Norge och Finland. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Danskarna bokar resor i rekordfart19.5.2021 11:15:25 CEST | Pressmeddelande

När Danmark i fredags inledde fas tre i återöppnandet av samhället och reserestriktionerna till bland annat Kanarieöarna och Mallorca lyftes ökade efterfrågan på resor enormt. Under helgen sålde Vings systerbolag Spies rekordmånga resor, med en ökning på drygt 160 % jämfört med samma tid för två år sedan, som var ett ”normalår”. Efterfrågan på resor är nu så pass stor att ett större flygplan från Vings flygbolag Sunclass Airlines sätts in under maj och de första veckorna i juni för att kunna flyga ännu fler resesugna svenskar och danskar från Köpenhamn till Mallorca.

Fullbokade charterflyg när Ving drar igång sommarsäsongen5.5.2021 07:43:19 CEST | Pressmeddelande

Nu på morgonen lyfter Vings första flyg för sommarsäsongen från Arlanda och avgången, som går till Gran Canaria, är helt fullbokad. Och trenden fortsätter även de närmaste veckorna där de kommande tre avgångarna är så gott som fulla. På övriga flyg senare i maj finns fortsatt platser kvar, men det gäller att vara snabb då platserna går åt snabbt. Gran Canaria är först ut att öppna av Vings sommarresmål, därefter kommer Mallorca, Kreta och Rhodos, följt av övriga Medelhavsdestinationer.

EU:s Covid-19-certifikat öppnar för resor i sommar30.4.2021 13:45:58 CEST | Pressmeddelande

Den 29 april 2021, röstade EU-parlamentet igenom förslaget om ett gemensamt certifikat inom EU för att möjliggöra ökat rörlighet inom unionen. Ving välkomnar det nya certifikatet som i tillägg till företagets omfattande trygghetsprogram, Safe Travel, möjliggör för ett säkert och tryggt resande för alla resenärer i sommar. Vaccinutrullningen och att allt fler länder nu öppnar upp ger också ett tydligt uppsving i bokningarna hos Ving.