Thomas Cook Money lanserar mobil semesterbankapp

Thomas Cook Money har i samarbete med Ferratum Bank Plc tagit fram den allra första mobila bankappen utformad för semestrar - Sumo. Sumo-appen är utformad för att göra semesterfirares resor extra bekväma genom att erbjuda sparande och hjälp att hålla koll på semesterbudgeten. Till att börja med är Sumo endast tillgänglig för kunder i Sverige.

Att skaffa Sumo är enkelt och tar bara drygt 5 minuter. Sumo-appen finns tillgänglig för smartphones och det finns möjlighet att lägga upp sparmål och spara med ränta, antingen i svenska kronor eller i andra valutor. Sumo gör det enkelt att planera sin semesterbudget och se till att den tänkta budgeten hålls när man väl är på resan.

I Sumo ingår ett avgiftsfritt Mastercard och antal köp med kortet är obegränsat, dessutom får man göra fyra fria bankomatuttag per månad, både i Sverige och utomlands. Det finns också en förbestämd kredit att nyttja, upp till 20 000 SEK.

Semestern är en stor utgiftspost för många människor och med Sumo kan man lägga upp en plan att spara varje månad eller vecka inför semestern. Sumo ger också användaren möjlighet att spara i upp till sju olika valutor. En av fördelarna med att kunna spara i flera valutor är att kunderna kan byta sparande beroende på valutaförändringar. Kontot levereras dessutom med ett intelligent kontaktlöst betalkort som automatiskt kan identifiera lokal valuta, vilket gör att man slipper transaktionsavgifter eller övriga extra avgifter.

Via Sumo kan man också skicka pengar internationellt via sms, likt Swish.

Anth Mooney, VD för Thomas Cook Money, kommenterar:

”Vi vet att semestrar är en stor investering och därför har vi skapat Sumo som gör det enkelt för våra kunder att planera och spara till semestern hela året. Sumo erbjuder den service och säkerhet som kunder kan förvänta sig av ett traditionellt bankkonto, men eftersom det är skapat med semesterfirare i åtanke finns ett antal positiva fördelar som att det ingår fyra fria bankomatuttag per månad och att antalet köp med kortet är obegränsat.

”Att arbeta med Ferratum har givit oss en modern plattform för mobilbankservice som vi nu utvecklar för framtiden. Ferratum finns på en internationell arena vilket gör det möjligt för oss att rulla ut Sumo på flera marknader och på så sätt nå ännu fler kunder”, tillägger Mooney.

Jorma Jokela, grundare och CEO på Ferratum Group, säger: ”Jag är oerhört glad över att samarbeta med Thomas Cook Money, en av världens mest omtyckta resevarumärken . Vi har byggt en mobilbank för att säkerställa att kundupplevelsen är både snabb och enkel, samtidigt som kunderna får alla de funktioner de behöver när de är på resande fot. Dagens konsumenter har höga förväntningar och vår tekniska plattform säkerställer att vi alltid kan erbjuda relevanta funktioner och tjänster. "

Sumo lanseras i Sverige idag och fler marknader kommer att tillkomma under 2018, däribland Storbritannien.

Om Thomas Cook Group Plc:

Thomas Cook Group plc är en av de ledande internationella arrangörerna av semesterresor och är noterade på London-börsen. Varje år väljer över 20 miljoner kunder att resa med Thomas Cook Group plc. Thomas Cook Group plc har en omsättning på 9 miljarder pund och finns på 17 marknader med ca 22 000 anställda över hela världen. Svenska Ving ingår i Thomas Cook Northern Europe som är en del av Thomas Cook Group.

www.thomascookgroup.com

Om Thomas Cook Money:

Thomas Cook Money är en fristående affärsenhet inom Thomas Cook Group som utvecklar finansiella tjänster. Samtliga existerande finansiella tjänster inom Thomas Cook Group finns nu samlade under Thomas Cook Money.Thomas Cook Money lanserades den 20 november 2017. www.thomascookmoney.com

Om Ferratum Group:

Ferratum Group är en internationell leverantör av konsument- och småföretagslån som distribueras och hanteras via mobila enheter. Ferratum grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Helsingfors, Finland och finns idag i 25 länder.Bolaget är en pionjär inom digital utlåning och mobil finansiell teknik och Ferratumkoncernen är noterad på Frankfurtbörsen.

www.ferratumgroup.com

Läs mer här:

För ytterligare information kontakta:

Thomas Cook Money:

Suraj Mashru,

Tel +44 (0) 7843 854 487

Email: SMashru@golin.com

Ferratum:

Alex Simmons

Tel +44 20 3047 2543

Email: asimmons@smithfieldgroup.com

Raeesa Chowdhury

Tel +44 20 3047 2528

Email: rchowdhury@smithfieldgroup.com

Thomas Cook Northern Europe:

Magdalena Öhrn, informationschef Ving

Email: magdalena.ohrn@ving.se

tel 0709-513075

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.