Thomas Enqvist ny Davis Cup-tränare

Den tidigare världsfyran och Davis Cup-kaptenen Thomas Enqvist är klar för en ny roll inom svensk herrtennis. Enqvist kommer att ansluta till Davis Cup-laget 2023 i rollen som DC-tränare.

Enqvist var Sveriges Davis Cup-kapten 2010-2012. Under Enqvists ledning nådde Sverige kvartsfinal 2011.

Som spelare var Thomas Enqvist med och vann Davis Cup 1997 och 1998.
– Vi har en fantastisk Davis Cup-tradition i Sverige. Jag har haft turen att representera mitt land både som spelare och kapten och det ska bli otroligt kul att få chansen att jobba tillsammans med Robin (Söderling, kapten) och vara en del av det svenska laget igen, säger Thomas Enqvist.

Som tränare har Enqvist bland annat varit coach för Fernando Verdasco och en del av Stefanos Tsitsipas team. Han är också vice-kapten i Laver Cup där han leder Europalaget tillsammans med Björn Borg.
– Thomas meritlista talar för sig själv, men framför allt är han en stark ledare med ett stort hjärta som brinner för svensk tennis. Jag är otroligt glad att få hälsa honom välkommen tillbaka, säger Niklas Fjeldstad, landslagsansvarig på Svenska Tennisförbundet.
– DC-laget spelar redan på världsnivå och Thomas blir ett tillskott som kan hjälpa killarna till nästa nivå.

Enqvist första uppdrag i den nya rollen blir i kvalet mot Bosnien-Hercegovina i Kungl. Tennishallen i Stockholm 3-4 februari. Segraren kvalificerar sig för Davis Cup Finals 2023.
– Det svenska laget har gjort en otroligt bra insats och har haft fantastiska framgångar. De har tagit sig tillbaka till finrummet i Davis Cup och varit nära att kunna gå riktigt långt. De har gjort det fantastiskt bra, men vi ser naturligtvis fram emot att utveckla det här ytterligare och försöka ta oss ännu längre nästa år, säger Enqvist.

Jonas Svensson har assisterat Johan Hedsberg och Robin Söderling som DC-tränare sedan 2017. Han kommer nu att helt fokusera på sitt uppdrag som juniorkapten.
– Jonas Svensson har stor del i Davis Cup-lagets framgångar under hela perioden 2017-2022. Han slutar när laget är på topp med spel i två raka världsfinaler och ska vara stolt över det han har bidragit med längs hela resan, säger Niklas Fjeldstad.
– Jonas har i sitt uppdrag som juniorkapten en nyckelroll i svensk tennis. Det blir en konkurrensfördel inför framtiden för oss att han kan lägga all sin kraft på ungdomssidan.

Fler kommentarer av Thomas Enqvist finns i videon nedan.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.