Thomas Erséus blir ny VD för Almega

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.

-  Det är mycket glädjande att få hälsa Thomas Erséus välkommen till Almega som ny VD.  Thomas har en bred och gedigen bakgrund av ledande positioner i näringslivet. Hans långa erfarenhet av att leda och utveckla komplexa organisationer i en föränderlig värld gör honom mycket väl lämpad för rollen, säger Marcus Kristiansson, styrelseordförande i Almega ABs styrelse.

- Jag är både glad och stolt över att få förtroendet att leda arbetet i Sveriges största arbetsgivarorganisation inom tjänstesektorn. Jag ser fram emot att tillsammans med Almegas kompetenta och engagerade medarbetare få arbeta nära dess många medlemsföretag för att skapa bästa möjliga förutsättningar för den svenska tjänstesektorn, säger Thomas Erséus.

- I en värld där den globala konkurrensen är knivskarp och där utvecklingen går i allt snabbare takt behöver vi tillsammans med de fackliga organisationerna, politiken och våra medlemsföretag samverka i allt högre grad för att säkerställa att våra tjänsteföretag kan fortsätta utvecklas och bidra till Sveriges välstånd.  Det är en viktig del i uppdraget. Som ny VD kommer Thomas fortsätta arbetet med att utveckla Almega som organisation med fokus på ständigt ökad medlemsnytta och därigenom säkerställa att vi även i framtiden är relevanta för såväl nuvarande som nya medlemsföretag, både i befintliga och framväxande branscher. Vi ser att Thomas med sin bakgrund och sitt omvittnat goda ledarskap är mycket väl lämpad att leda det arbetet tillsammans med Almegas kompetenta medarbetare, säger Marcus Kristiansson.

Thomas Erséus tillträder den 12 augusti 2019 och efterträder Anna-Karin Hatt som lämnar Almega för uppdraget som VD och koncernchef på LRF.

Thomas Erséus bakgrund:

Thomas Erséus är civilingenjör, väg och vatten, från Chalmers Tekniska Högskola. Han har haft ledande befattningar inom bland annat Ericsson AB, WSP och Kungsleden.

Han har också bland annat suttit som ledamot och ordförande i styrelsen för STD, nuvarande Innovationsföretagen inom Almega.

Utdrag ur Thomas CV:

2015-            Chief Real Estate Officer, Ericsson AB

2006-2013    VD Kungsleden AB (Börsnoterat)

2009-2010    VD Hemsö Fastighets AB

2001-2006    Executive Director WSP Group Plc

2001-2006    VD och Koncernchef WSP Europe AB

1998-2001    VD AB Jacobson & Widmark (Börsnoterat)

1997-1998    VD/Koncernchef Caran AB (Börsnoterat)

1996-1997    Chief Operating Officer/vVD Caran AB