Thomas Hanzon och Petronella Barker i De stora vidderna på Lilla scenen

Ett bekymmerslöst och till synes lekfullt sommarleverne får dödliga konsekvenser när Dramaten för första gången på över 100 år sätter upp Arthur Schnitzlers De stora vidderna i en nyöversättning av Horace Engdahl. Regi Tobias Theorell. Premiär den 13 februari.

En dans vid avgrunden. Så kan man beskriva temat i Arthur Schnitzlers De stora vidderna där paret Friedrich och Genia, gifta sedan flera år, befinner sig mitt i varsin 40-årskris. Friedrich botar sin ångest genom att förströ sig med yngre kvinnor. Genia uppvaktas av den unge pianisten Korsakov, men nobbar honom. I sina försök att spela ut varandra leker de skoningslöst med varandras, och inte minst sina vänners, känslor.

-     De stora vidderna skrevs 1911 men går rakt in i vår tid. Schnitzler skildrar människor som lever en till synes bekymmerslös tillvaro. De har massor av fritid och pengar, fina sommarhus och stimulerande umgänge. Sköna sommarhäng med tennismatcher, extremsporter och otrohetsaffärer. Men innerst inne mal den molande känslan av ensamhet och tomhet.  De lever sina liv på lek och som om deras handlingar inte kunde få några konsekvenser. Men det får de. Dödliga konsekvenser, säger regissören Tobias Theorell

Den österrikiske författaren Arthur Schnitzler (1862-1931) var på sin tid högst kontroversiell. Han såg på kärlek och sexualitet med läkarens klara och svala blick, så skarpt att en pjäs som Ringlek fick spelförbud. Idag har hans pjäser fått en renässans i Europa.

Schnitzler är en av de mest spelade dramatikerna på Dramaten. Mellan 1910 och 1922 satte teatern upp hela 16 pjäser av honom. De stora vidderna har spelats en gång tidigare på teatern, 1915, och då under namnet Det vida landet.

Sigmund Freud, samtida med Schnitzler, såg i honom en ”psykologisk djupforskare, så ärlig och orädd som ingen förr”. Stanley Kubricks omtalade film Eyes Wide Shut (1999) baserades på Schnitzlers roman Drömberättelse .

Medverkande
Friedrich Hofreiter Thomas Hanzon