Thomas Idermark tillträder som t.f. vd på Inera

Ineras styrelse tillsätter Thomas Idermark som t.f. vd från och med 1 november 2019.

Thomas har tidigare arbetat på SKL Kommentus, Swedish standards institutes, SIS, samt inom bank och finans, bland annat på Föreningsbankernas Bank och Coop Bank. Thomas har också många års erfarenhet inom industrin.

-Thomas har bred kunskap och erfarenhet av ledande befattningar. Vi tror att han kommer att kunna bidra starkt till Ineras fortsatta utveckling, säger Eva Fernvall- Markstedt, styrelseordförande på Inera.

Inera, som ägs av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, samt regioner och kommuner, har en viktig roll i arbetet med att öka digitaliseringen i välfärden. Under de senaste åren har kommunerna tillkommit som ägare till Inera, vilket både har breddat Ineras verksamhet och innebär en stor förändring av uppdraget.

Rekrytering av en ny vd påbörjas under 2020.

För ytterligare information:

Eva Fernvall Markstedt, styrelseordförande, 0705 902 893

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.