Thomas Idermark tillträder som t.f. vd på Inera

Ineras styrelse tillsätter Thomas Idermark som t.f. vd från och med 1 november 2019.

Thomas har tidigare arbetat på SKL Kommentus, Swedish standards institutes, SIS, samt inom bank och finans, bland annat på Föreningsbankernas Bank och Coop Bank. Thomas har också många års erfarenhet inom industrin.

-Thomas har bred kunskap och erfarenhet av ledande befattningar. Vi tror att han kommer att kunna bidra starkt till Ineras fortsatta utveckling, säger Eva Fernvall- Markstedt, styrelseordförande på Inera.

Inera, som ägs av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, samt regioner och kommuner, har en viktig roll i arbetet med att öka digitaliseringen i välfärden. Under de senaste åren har kommunerna tillkommit som ägare till Inera, vilket både har breddat Ineras verksamhet och innebär en stor förändring av uppdraget.

Rekrytering av en ny vd påbörjas under 2020.

För ytterligare information:

Eva Fernvall Markstedt, styrelseordförande, 0705 902 893

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.