Thomas Wärfman ny domprost i Växjö stift

I dag utsågs Thomas Wärfman till ny domprost i Växjö stift. I april tillträder han sin nya tjänst.

Thomas Wärfman, nyutnämnd domprost i Växjö stift.

Den nyutnämnda domprosten Thomas Wärfman, 59 år, är utbildad vid Uppsala universitet och prästvigdes i Linköpings domkyrka 1990. Han har tidigare arbetat som distriktspräst, stiftsadjunkt och stiftsdirektor och kommer senast från en tjänst som kyrkoherde och kontraktsprost i Norrköpings pastorat och kontrakt.

- Efter att ha haft förmånen att leda Norrköpings pastorat i åtta goda år, är det mycket roligt och spännande att få bli domprost i Växjö, menar Tomas Wärfman. - Jag är utvecklingsinriktad och vill gärna vara med att göra positiv skillnad på både kort och lång sikt. I Växjö pastorat är flera strategiska processer i gång som jag ser fram emot att delta i och att leda. I mitt ledarskap tror jag på att skapa tillit mellan människor och vill att vi är utåtriktade och arbetar i samverkan med övriga goda krafter i samhället.

Biskop Fredrik Modéus är ordförande i tillsättningsnämnden som lett tillsättningsprocessen av den nya domprosten. Nämnden består i övrigt av ledamöter utsedda av Växjö stiftsstyrelse och kyrkorådet i Växjö pastorat.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med Thomas. Han har en lång och bred erfarenhet som jag hoppas och tror kan vara en tillgång både för Växjö pastorat och för Växjö stift, säger biskopen.

Thomas Wärfman tillträder i april och efterträder då nuvarande domprosten Christopher Meakin som går i pension.

Domprost

Domprosten är kyrkoherde (det vill säga den präst som är chef) i Växjö pastorat men också vice ordförande i stiftets domkapitel och ersättare för biskopen som ledamot i stiftsstyrelsen. Läs mer om stiftets organisation här.

För mer information

Thomas Wärfman, blivande domprost, 011-24 10 27, thomas.warfman@svenskakyrkan.se

Olle Sandahl, tillsättningsnämndens vice ordförande, 070-827 63 24, olle.sandahl@svenskakyrkan.se

Fredrik Modéus, biskop i Växjö stift, kontaktas via:
Bodil Askencrantz, kommunikatör Växjö stift, 0470-77 38 16, bodil.askencrantz@svenskakyrkan.se

Thomas Wärfman, nyutnämnd domprost i Växjö stift.

Rekordhögt valdeltagande när rösterna i Växjö stift är färdigräknade13.10.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Rösterna i kyrkovalet 2021 är färdigräknade och visar på att rekordhöga 18,15 procent av de röstberättigade i Växjö stift har sagt sitt i årets kyrkoval. Valdeltagandet har därmed ökat ytterligare jämfört med det tidigare högsta resultatet från 2017. Klart är också vilka ledamöter som tar plats i Växjö stifts högsta beslutande organ kommande mandatperiod, 2022-2025.