Tibber och If ingår partnerskap: ska minska skador med modern teknik

If har ingått partnerskap med den innovativa elleverantören Tibber för att minska kundernas risk att drabbas av skador. ”Bra för kunderna och bra för miljön”, säger de båda bolagen i en kommentar.
Filip Bertland, Country Manager Tibber i Sverige, Ingrid Janbu Holthe, Head of Business Area Private och Philip Thörn, hållbarhetschef på If, firar avtalet.

If är Nordens största försäkringsbolag med ca 3,7 miljoner kunder. Bolaget letar ständigt efter möjligheter att hjälpa sina kunder att minska risken att drabbas av skador. Nu har If hittat en ny partner i den innovativa elleverantören Tibber.

Tibber använder modern teknik och IoT-devices för att hjälpa kunderna att förstå, kontrollera och sänka sin elförbrukning. Tekniken gör det möjligt att förlägga mer energikrävande insatser till tider då trycket på elnätet är lägre, till exempel att ladda elbilen på natten då elen är som billigast.

Samma teknik kan också användas för att upptäcka och undvika risker. Ett elavbrott kan leda till inte bara förstörd mat om frysen stängs av, utan även omfattande vattenskador som ingen vill uppleva. Därför kan en varning om till exemplel fritidshuset drabbas av elavbrott, eller om man får elavbrott hemma när man är på jobbet, göra stor skillnad. Genom att upptäcka problemet tidigt går det att undvika skador som kan vara besvärliga, kostsamma och tidskrävande att reparera.

Ifs kunder kommer att erbjudas Tibbers realtidselmätare Pulse, som gör det möjligt att följa elförbrukningen i hemmet och varnas om det uppstår problem.

– Tibber är en perfekt partner för oss. Deras kärnaffär, att minska kundernas elförbrukning genom att ge tekniska verktyg för att förstå och kontrollera sin elförbrukning, ligger helt i linje med vår ambition att hjälpa våra kunder att minska sina risker. Dessutom är det i linje med våra hållbarhetsmål. Färre och mindre omfattande skador betyder minskad klimatpåverkan, liksom en minskad elförbrukning, säger Ida Fejer, Head of partnerships and new business på If.

Ifs ambition är att vara det mest omtänksamma försäkringsbolaget. Att kunna erbjuda kunderna tekniska verktyg att hantera sin risk och sitt klimatavtryck är ett praktiskt exempel på vad det betyder. Tibbers teknik, Ifs räckvidd och båda bolagens ambition att minska kundernas miljöpåverkan är en bra kombination.

Tibber är nöjda med att ha nått fram till ett partnerskap med Nordens största försäkringsbolag.

– Tibbers mål har alltid varit att minska folks onödiga elförbrukningen samt hjälpa konsumenter att förbruka el på ett smartare sätt. Den grönaste och billigaste elen är trots allt den du inte använder. Genom vårt samarbete med If kommer vi nå ut till många fler konsumenter vilket i sin tur innebär att vi kan minska den onödiga resursanvändningen desto mer säger Daniel Lindén, grundare och produktchef på Tibber.

Tibber startade 2016 i Norge och finns i dag i Norge, Sverige och Tyskland. Under 2021 expanderade Tibber från 120 000 användare till över 400 000.

Ifs och Tibbers kunder i både Norge och Sverige kommer att erbjudas tillgång till Tibbers verktyg för att få bättre kontroll på sin elförbrukning och sin risk att drabbas av skada.

För mer information, kontakta:

Jessica Balksjö Nannini, presschef på If, jessica.balksjo.nannini@if.se, 076 105 50 90

Eunice Aguilar, PR-ansvarig Tibber, eunice@tibber.com, 079 100 14 34