Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.

- London är en otroligt populär stad att besöka. Utbudet av allt från restauranger, kaféer, shopping, nattliv, konst och kultur är enormt, samtidigt som många områden snarare andas pittoresk småstad än gigantisk världsmetropol. Det är dock lätt att lägga för mycket tid på de klassiska sevärdheterna, med risk att missa de mindre kända guldkornen, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Ett hett tips är att köpa ett tunnelbanekort (Oyster card) som sedan fylls på med reskassa. Med buss och taxi är det lätt att fastna i den intensiva trafiken, medan tunnelbanan ger ett smidigt sätt att ta sig runt i staden.

Tickets bästa resetips till London

Hampstead/Parliament Hill Viewpoint: Hampstead är som en gullig, pittoresk småstad i norra London som enkelt nås via tunnelbanan. Längs huvudgatan Heath Street finns många bra butiker, trevliga pubar och mysiga kaféer. Precis intill ligger den stora parken Hampstead Heath med utsiktspunkten Parliament Hill Viewpoint, med fantastisk utsikt över staden.

Borough Market: otroligt mysig matmarknad på södra sidan om Themsen, nära foten av London Bridge. Detta är inte helt turistfritt, men många svenskar har ännu inte upptäckt denna pärla. Åk hit, njut av alla dofter, köp med presenter (kanske till dig själv!) och plocka upp någon av alla godbitar som serveras i alla härliga matstånd.

South Bank: när du har sett Big Ben och Westminster är det perfekt att promenera över Westminster Bridge till South Bank. Följ floden norrut, och du passerar både London Eye, London Aquarium, Tate Modern och den klassiska teatern Shakespeare’s Globe. En mysig promenad med fin vy över staden.

Islington: Shoreditch och Brick Lane i all ära, men om du vill upptäcka ett annat område så ställ in siktet på Islington i nordöstra London. Längs huvudgatan har allt fler riktigt bra restauranger öppnat under de senaste åren, och kallas numera därför för ”Supper Street”. Här finns också mysiga kaféer och trevliga butiker, ett skönt avbrott från hetsen i de mer centrala delarna av staden.

St James’s Park: en mycket centralt belägen park inklämd mellan Buckingham Palace och 10 Downing Street, som dock ofta hamnar lite i skymundan av den mer kända Hyde Park. St James’s är dock mycket mysigare, lummigare och med många fina bänkar att slå sig ner med lite picnic, och bara njuta av den vackra miljön.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.