Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.

- London är en otroligt populär stad att besöka. Utbudet av allt från restauranger, kaféer, shopping, nattliv, konst och kultur är enormt, samtidigt som många områden snarare andas pittoresk småstad än gigantisk världsmetropol. Det är dock lätt att lägga för mycket tid på de klassiska sevärdheterna, med risk att missa de mindre kända guldkornen, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Ett hett tips är att köpa ett tunnelbanekort (Oyster card) som sedan fylls på med reskassa. Med buss och taxi är det lätt att fastna i den intensiva trafiken, medan tunnelbanan ger ett smidigt sätt att ta sig runt i staden.

Tickets bästa resetips till London

Hampstead/Parliament Hill Viewpoint: Hampstead är som en gullig, pittoresk småstad i norra London som enkelt nås via tunnelbanan. Längs huvudgatan Heath Street finns många bra butiker, trevliga pubar och mysiga kaféer. Precis intill ligger den stora parken Hampstead Heath med utsiktspunkten Parliament Hill Viewpoint, med fantastisk utsikt över staden.

Borough Market: otroligt mysig matmarknad på södra sidan om Themsen, nära foten av London Bridge. Detta är inte helt turistfritt, men många svenskar har ännu inte upptäckt denna pärla. Åk hit, njut av alla dofter, köp med presenter (kanske till dig själv!) och plocka upp någon av alla godbitar som serveras i alla härliga matstånd.

South Bank: när du har sett Big Ben och Westminster är det perfekt att promenera över Westminster Bridge till South Bank. Följ floden norrut, och du passerar både London Eye, London Aquarium, Tate Modern och den klassiska teatern Shakespeare’s Globe. En mysig promenad med fin vy över staden.

Islington: Shoreditch och Brick Lane i all ära, men om du vill upptäcka ett annat område så ställ in siktet på Islington i nordöstra London. Längs huvudgatan har allt fler riktigt bra restauranger öppnat under de senaste åren, och kallas numera därför för ”Supper Street”. Här finns också mysiga kaféer och trevliga butiker, ett skönt avbrott från hetsen i de mer centrala delarna av staden.

St James’s Park: en mycket centralt belägen park inklämd mellan Buckingham Palace och 10 Downing Street, som dock ofta hamnar lite i skymundan av den mer kända Hyde Park. St James’s är dock mycket mysigare, lummigare och med många fina bänkar att slå sig ner med lite picnic, och bara njuta av den vackra miljön.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Ökad efterfrågan på inrikesflyg efter snökaos5.1.2024 11:09:05 CET | Pressmeddelande

Det senaste snökaoset i Sverige har kraftigt påverkat landets transportsystem och lett till en betydande ökning i sökningarna på inrikesflyg. Enligt nyligen släppta siffror från resebyrån Ticket har intresset för inrikesflyg ökat med 143 procent jämfört med föregående veckas lågpunkt. Den snabba ökningen antyder att resenärer söker alternativa transportalternativ i ljuset av de påverkade tåg- och vägförhållandena.