Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.

- London är en otroligt populär stad att besöka. Utbudet av allt från restauranger, kaféer, shopping, nattliv, konst och kultur är enormt, samtidigt som många områden snarare andas pittoresk småstad än gigantisk världsmetropol. Det är dock lätt att lägga för mycket tid på de klassiska sevärdheterna, med risk att missa de mindre kända guldkornen, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Ett hett tips är att köpa ett tunnelbanekort (Oyster card) som sedan fylls på med reskassa. Med buss och taxi är det lätt att fastna i den intensiva trafiken, medan tunnelbanan ger ett smidigt sätt att ta sig runt i staden.

Tickets bästa resetips till London

Hampstead/Parliament Hill Viewpoint: Hampstead är som en gullig, pittoresk småstad i norra London som enkelt nås via tunnelbanan. Längs huvudgatan Heath Street finns många bra butiker, trevliga pubar och mysiga kaféer. Precis intill ligger den stora parken Hampstead Heath med utsiktspunkten Parliament Hill Viewpoint, med fantastisk utsikt över staden.

Borough Market: otroligt mysig matmarknad på södra sidan om Themsen, nära foten av London Bridge. Detta är inte helt turistfritt, men många svenskar har ännu inte upptäckt denna pärla. Åk hit, njut av alla dofter, köp med presenter (kanske till dig själv!) och plocka upp någon av alla godbitar som serveras i alla härliga matstånd.

South Bank: när du har sett Big Ben och Westminster är det perfekt att promenera över Westminster Bridge till South Bank. Följ floden norrut, och du passerar både London Eye, London Aquarium, Tate Modern och den klassiska teatern Shakespeare’s Globe. En mysig promenad med fin vy över staden.

Islington: Shoreditch och Brick Lane i all ära, men om du vill upptäcka ett annat område så ställ in siktet på Islington i nordöstra London. Längs huvudgatan har allt fler riktigt bra restauranger öppnat under de senaste åren, och kallas numera därför för ”Supper Street”. Här finns också mysiga kaféer och trevliga butiker, ett skönt avbrott från hetsen i de mer centrala delarna av staden.

St James’s Park: en mycket centralt belägen park inklämd mellan Buckingham Palace och 10 Downing Street, som dock ofta hamnar lite i skymundan av den mer kända Hyde Park. St James’s är dock mycket mysigare, lummigare och med många fina bänkar att slå sig ner med lite picnic, och bara njuta av den vackra miljön.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.