Tickets resultat 2017: nytt rekord

Under 2017 gjorde resebyråkedjan Ticket sitt bästa resultat hittills. Rörelseresultatet blev 89,2 miljoner kronor (75,7). En stabil försäljning i butik tillsammans med kraftig tillväxt online gjorde att försäljningen ökade med 20 procent till 6 932,2 miljoner kronor (5 758,7), och slog därmed 2016 års rekord med stor marginal.

- Det är fantastiskt att vi återigen lyckats göra ett rekordresultat. Tickets kompetenta och engagerade medarbetare är nyckeln till vår framgång och hela anledningen till att Ticket fortsätter växa och ta marknadsandelar i en mycket konkurrensutsatt bransch, säger Katarina Sjögren Petrini, koncernchef för Ticket Privatresor.

Ticket bedriver resebyråverksamhet i butik och online under varumärkena Ticket och Airngo, med Sverige som största marknad. Försäljningen i Sverige ökade med 11 procent jämfört med 2016. För privatreseförsäljning via resebyråer, inklusive renodlade onlineaktörer, visade Svenska Resebyråföreningens statistik en försäljningsökning på 5 procent. Även Norge, Tickets näst största marknad, gör nytt rekord och ökade försäljningen med 22 procent räknat i lokal valuta, jämfört med föregående år. Även tilläggsförsäljningen har förbättrats vilket bidragit till det starka resultatet.

Tickets omnikanalstrategi som inkluderar butik, telefon och online är kärnan i kundlöftet i Sverige och Norge, och säkerställer att alla kunder får samma höga service oavsett bokningskanal.

- Vår framgångsrika omnikanalstrategi är viktig för vår lönsamma tillväxt. Fler onlinekunder upptäcker fördelarna med Tickets butiker och den höga service de får av våra duktiga resesäljare. Dessutom innebär denna strategi att vi kan hålla en mycket hög tillgänglighet, säger Katarina Sjögren Petrini.

Under 2017 har Tickets webbplatser fortsatt att utvecklas avseende funktionalitet, användarvänlighet och sättet som man arbetar med marknadsföring och optimering. Som ett resultat av detta har onlineförsäljningen ökat med 38 % jämfört med föregående år. Tickets kundklubb, som lanserades under 2016, forsätter att växa och har i dagsläget över 215 000 medlemmar. Vidare förvärvade Ticket domänerna Charter.se och Charter.no, vilka är prisjämförelsesidor för charter- och paketresor, och förstärkte därmed sin position inom kategorin sol och bad.

Katarina Sjögren Petrini
VD och koncernchef Ticket