Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien och Thailand vinterns toppresmål

Svenskarnas sug efter utlandsresor har ökat kraftigt de senaste åren och visar inga tecken på att avta – tvärtom. Resebokningarna inför vinterhalvåret stiger, från redan höga nivåer, med 12,6 procent. Främst är det Spanien och Thailand som lockar soltörstande resenärer, medan Italien, Tyskland och Frankrike ökar mest. Det visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection.

Thailändska Krabi lockar många resesugna svenskar i vinter.

- Svenskarnas reslust har ökat markant och kommande vinterhalvår är inget undantag. Fler och fler nöjer sig inte med en semesterresa utomlands under sommaren, utan väljer dessutom att tanka ny energi med en utlandsresa under jul- och nyårshelgerna, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Enligt Tickets Sifoundersökning planerar nästan varannan svensk (43 procent) att åka utomlands i vinter, vilket är en ökning med 5 procentenheter mot förra årets rekordvinter. Främst är det sol och värme som lockar, vilket också avspeglas i de mest bokade resmålen. Spanien (främst Kanarieöarna Gran Canaria och Teneriffa) tillsammans med Thailand (Bangkok, Phuket och Krabi) är ohotade som de två mest populära semesterländerna under vinterhalvåret. Spanien ökar sina resebokningar med 8 procent, en stor ökning givet de redan höga bokningsnivåerna. Thailand ökar knappt 4 procent, där Krabi står för den största ökningsandelen.

En tydlig trend i vinter är de europeiska storstädernas stigande popularitet. Främst är det London och Amsterdam som svenskarna gärna besöker, men även Paris, Prag och Lissabon lockar många resenärer. Weekendresor är enormt populärt och har ökat kraftigt – med så mycket som 35 procent under hösten 2017. Detta återspeglas i Tickets Sifoundersökning, som visar att ett stort antal svenska resenärer tror på fler korta resor även under 2018.

- Weekendresor har blivit enormt populärt, ett härligt sätt att få ett avbrott i vardagen och ladda batterierna. Inom bara ett par timmars resa finns ett enormt utbud av europeiska städer, oavsett om det är klassiker som Paris eller London som lockar, eller uppstickare som Krakow och München, säger Katarina Daniels.

I Tickets Sifoundersökning framkommer det även att svenska resenärer blir allt mindre påverkade av oroligheter i vår omvärld. I den senaste undersökningen uppger 30 procent att terrordåd eller terrorhot påverkar deras resvanor – motsvarande siffra i fjol var 41 procent. Detta återspeglas även i Tickets bokningsstatistik – ett attentat påverkar i allt mindre utsträckning svenskars vilja att boka en resa till ett specifikt resmål. För två år sedan kunde en terrorattack i en europeisk storstad resultera i ett bokningstapp under flera månader, förra året hade detta krympt till någon vecka, medan de attacker som skett under 2017 inte haft någon märkbar effekt på bokningarna över huvud taget.

- Svenska resenärer inser att risken att råka ut för ett terrorattentat är mycket liten. Resenärerna verkar dessutom ha blivit mer luttrade och är inte beredda att förändra sina resvanor på grund av terrorhändelser, säger Katarina Daniels.

Ett urval trender ur Ticket Collection:

Vinterns mest populära resmål: Gran Canaria
Gran Canarias solsäkra klimat, vackra stränder och skiftande landskap fortsätter locka svenska utlandsresenärer, och står sig som mest populära resmål även under vintern 2017/18.
Vinterns raket: Phu Quoc
Vietnams popularitet har ökat raketartat, främst till paradisön Phu Quoc utanför landets södra kust. Vietnam känns fortfarande lite mer spännande än Thailand och lockar med fantastiska kulinariska upplevelser, vackra stränder, härlig natur och spännande utflykter.
Vinterns uppstickare: Kap Verde
Svenska resenärer som främst är ute efter sol, bad och maximal avkoppling har börjat hitta till Kap Verde, den lugna ögruppen utanför Afrikas västra kust. Kap Verde ligger bara snäppet längre bort än Kanarieöarna, men är mer sol- och värmesäkert under vinterhalvåret.
Vinterns revansch: Egypten
De senaste årens politiska oro och instabilitet har resulterat i ett kraftigt minskat antal resebokningar till Egypten. Men – det ser ut som om detta är på väg att ändras. Främst börjar turisterna återvända till populära Hurghada. Är detta början på Egyptens återkomst som charterdestination?

Hit reser svenskarna i vinter

8. Amsterdam (ny)
9. Malaga (9)
10. New York (8)

Thailändska Krabi lockar många resesugna svenskar i vinter.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.