Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Thailand nära att gå om Spanien som mest populära semesterland

Sommarvädret 2019 motsvarade inte många svenskars förväntningar, och resebokningarna ökade kraftigt med 23,5 procent jämfört med den varma sommaren i fjol. Inför vintern är antalet resebokningar i linje med föregående år, men många passar på att utnyttja den fördelaktiga julledigheten för att ta en extra lång semester och åka till mer långväga resmål än tidigare. Thailand ökar, och är nu nära att bli det mest populära semesterlandet i vinter – en position som Spanien, med Kanarieöarna som största dragplåster, har haft i decennier. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Enligt Tickets Sifoundersökning planerar nästan varannan svensk (45 procent) att resa utomlands i vinter, vilket är lika många som planerade en utlandsresa inför förra årets vinter.

- Många svenskar planerar att resa utomlands under julens ledigheter, som är extremt fördelaktig för alla arbetstagare eftersom få dagars semesteruttag ger lång sammanhängande ledighet, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Den tydligaste trenden är intresset för ett mer flexibelt resande. Alltfler svenskar vill ha skräddarsydda reselösningar, där flyg och boendealternativ sätts ihop för att passa en kräsen och påläst resenär. Detta innebär att chartern, som (än så länge) främst tillhandahåller färdigpaketerade resor minskar antalet resebokningar med 10 procent. I linje med denna trend ökar istället reguljärflyget (+8 procent), främst till asiatiska destinationer som Bangkok och uppstickaren Manila.

En kortare utlandsresa, främst i form av en weekendresa till någon av Europas storstäder, lockar hela 80 procent av den svenska befolkningen i vinter. Klassikerna Paris, London och Amsterdam är mest populära städer att besöka, men mindre besökta städer som Bukarest och Hamburg är årets weekendraketer.

- I takt med att den svenska kronan har fallit mot de största turistvalutorna söker sig fler och fler semestrande svenskar till prisvärda resmål. Bukarest är det tydligaste exempel, men generellt sett är resmål med lågt prisindex populära i vinter, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.

Ett urval trender ur Ticket Collection hösten/vintern 2019-2020:

• Mest populära resmål: Gran Canaria

Fortfarande etta, men med extremt liten marginal mot Bangkok som är på god väg att – efter decennier – överta stafettpinnen som vinterns mest populära resmål.

• Vinterns stora vinnare: Filippinerna

Intresset för resor till Filippinerna ökar med hela 51 procent. Thailand är Asiens stora favorit, men i takt med att fler och fler har besökt både Thailand och den tidigare uppstickaren Vietnam får fler och fler svenskar upp ögonen för Filippinerna.

• Vinterns raket: Japan

Japan har länge rankat högt när svenskarna listar sina drömresmål, och i vinter gör fler än någonsin slag i saken och reser till Japan. Många reser på en storstadssemester till Tokyo, men många väljer också att ta långledigt och upptäcka andra delar av landet.

• Vinterns förlorare: USA

En mycket dyr dollar gör att svenskarna avvaktar med att boka en semesterresa till USA, och antalet bokningar minskar med nästan 14 procent jämfört med i fjol.

(Se bifogad fil för samtliga topplistor.)