Tidemand, Andersson och ŠKODA Motorsport världsmästare i WRC2

Fyra segrar och två pallplatser under sex VM-tävlingar – och nu världsmästare i WRC2. Efter en imponerande stark säsong korsade stjärnduon Pontus Tidemand och Jonas Andersson mållinjen i tyska VM-rallyt som världsmästare. - Det har varit en perfekt säsong. Stort tack till Jonas, teamet och mina ingenjörer. Jag kunde inte haft bättre support, säger Pontus Tidemand.

ŠKODA Motorsport-förarna och värmlänningarna Pontus Tidemand och kartläsaren Jonas Andersson har sedan segern i säsongspremiären i svenska rallyt i februari varit favoriter till VM-titeln i WRC2-klassen. Och efter fyra segrar och två pallplatser hittills under säsongens sex tävlingar har duon redan säkrat världsmästartiteln – som första svenskar någonsin i WRC2-klassen.

Förhållandena under tyska VM-rallyt har varit utmanande och tuffa med asfalt, lera och stundtals glashal betong som underlag. Sträckorna skiljer sig stort mellan dagarna och enligt kartläsaren Jonas Andersson är helgens tävling som tre rallyn i ett.
- Underlagen och förhållandena skiljer sig så mycket åt dagarna emellan, från Moseldalens vingårdar på fredagen till lördagens tuffa militärvägar inom Panzerplatte, säger Jonas.

Trots en punktering under lördagen på de ökänt tuffa vägarna inom militärområdet Panzerplatte höll både Pontus och Andersson huvudet kallt och tempot uppe. Efter 21 körda sträckor och drygt 30 mil korsade de mållinjen med en tredjeplacering  – vilket ger dem tillräckligt med poäng för att säkra titeln som världsmästare.
- Det var tuffa förhållanden och efter lördagens punktering gällde det att hålla sig fokuserad, att ta sig i mål, säger Pontus Tidemand.

Tävlingsbilen ŠKODA FABIA R5 är en av rallyvärldens mest framgångsrika modeller och med årets titel befäster ŠKODA Motorsport sin position som regerande världsmästare.

Se media.skoda-auto.com för högupplösta bilder fria för användning.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se  eller Charlotte Nilsson, pressansvarig för EVEN Management, 070-241 65 55

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.