Tidernas Hockeygala

Den 17 november öppnar Avicii Arena portarna för Tidernas Hockeygala. Där kommer svensk ishockey att firas stort med en unik TV-sänd galakväll i SVT1 i samband med att Svenska Ishockeyförbundet fyller 100 år 2022.

Svensk ishockey har rönt enorma framgångar genom åren, från historiens första internationella guld 1953 till söndagens överraskande guld i U18-VM. Många klassiska ögonblick och TV-bilder har etsat sig fast hos svenska folket och gjort ishockeyn till en av Sveriges mest älskade sporter. Vem minns inte Hylands klassiska ”Pucken glider in i mål” från Squaw Valley 1962, Foppas frimärksmål från OS 1994 i Lillehammer och Maria Rooths avgörande i OS i Turin 2006.

På Tidernas Hockeygala torsdag 17 november 2022 kommer svensk ishockeys stora framgångar att firas, de klassiska ögonblicken att återses och hockeyhistoriens största hjältar att hyllas. Dessutom kommer en ny specialkomponerad jury att utse prestigefyllda priser som Tidernas målvakt, back och forward samt Tidernas Spelare. Tittarna får också möjlighet att rösta fram sin favorit och utse Tidernas ögonblick samt Tidernas All Star-femma.

Ett flertal av svensk ishockeys stora och folkkära hockeyprofiler kommer att vara på plats i Avicii Arena, tillsammans med den svenska artisteliten.

Tidernas Hockeygala är ett samarbete mellan SVT och Svenska Ishockeyförbundet och sänds på SVT1 torsdag 17 november kl. 20.00-21.50.

– Att fira Svenska Ishockeyförbundets 100 år tillsammans med SVT genom Tidernas Hockeygala känns fantastiskt roligt. Det är så många människor som gjort svensk ishockey till vad den är idag och det ser vi fram emot att få uppmärksamma den 17 november, säger Johan Stark, generalsekreterare för Svenska Ishockeyförbundet.

– SVT har sänt från de flesta av svensk ishockeys största ögonblick. Vi har bevakat OS- VM- och SM-guld, sänt matcher med Tre Kronor och Damkronorna när allt stått på spel, utvecklat junior-VM till en stor succé och byggt TV-pucken till en älskad klassiker. Så det känns otroligt roligt att i Tidernas Hockeygala få visa ishockeyns främsta stunder för vår stora tv-publik, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

Produktionsbolag för Tidernas Hockeygala är Brand New Content.