AcadeMedia

Tidig vägledning ger färre avhopp från gymnasiet

Dela

LBS Kreativa Gymnasiet i Göteborg ser ett trendbrott med färre avhopp. Individuell studie- och yrkesvägledning för alla elever som börjar på skolan redan under första terminen på gymnasiet och en tydligare koppling mellan skolans undervisning och framtiden är några av framgångsfaktorerna som ligger bakom den positiva trenden.

LBS Kreativa Gymnasiet ser ett trendbrott - färre elever hoppar av gymnasiet i förtid tack vare tidig vägledning. Karin Lokrantz vägleder skolans elever från första terminen i årskurs 1.
LBS Kreativa Gymnasiet ser ett trendbrott - färre elever hoppar av gymnasiet i förtid tack vare tidig vägledning. Karin Lokrantz vägleder skolans elever från första terminen i årskurs 1.

 LBS Kreativa Gymnasiet inledde under 2017 ett samarbete med Göteborgsregionen (GR) med målet att tidigt identifiera elever i riskzonen för studieavbrott. Närvaroprojektet ledde till att skolan utformade nya arbetssätt som har lett till högre närvaro och att fler elever fullföljer sina studier.

Josefin Claesson är rektor på LBS i Göteborg. Hon berättar att studie- och yrkesvägledning är en del av hela skolans ansvar.

– Samtidigt som vi såg goda effekter av närvaroprojektet så såg vi att det fortfarande förekom avhopp bland elever som vi misstänkte kunde ha fångats upp tidigare. Vi bestämde oss då för att prova om samtal med alla elever redan under höstterminen i årskurs 1 kunde vara ett sätt att tidigare identifiera och vägleda elever som kände osäkerhet inför sitt gymnasieval.

Slutförda gymnasiestudier viktigast

De två senaste årens riktade insatser på studie- och yrkesvägledning ger resultat. I år ser LBS Göteborg 77% färre avhopp från elever som går i årskurs 2 och 3.

Karin Lokrantz är studie- och yrkesvägledare på LBS Göteborg. Hon förklarar att skolans målsättning inte är att studieavbrotten ska vara noll procent. Ibland kan ett programbyte eller ett studieavbrott vara rätt för eleven. Alla vinner dock på om man så tidigt som möjligt lyckas identifiera elever som faktiskt valt fel program. I sina vägledningssamtal med eleverna vill Karin förmedla en känsla av att inget någonsin är kört, och att det inte är något konstigt med att ändra sig.

– Under vägledningssamtalen längre fram under gymnasiet försöker jag få eleverna att förstå att de har alla möjligheter att välja en annan väg efter gymnasiet om de vill. Fullföljda gymnasiestudier är den enskilt största faktorn för att lyckas etablera sig på arbetsmarknaden i framtiden. Om de ser till att fullfölja sina gymnasiestudier så sparar de faktiskt minst ett år. Man kan gå många snåriga vägar för att nå sina mål, men man kommer dit så småningom, säger Karin.

Eleverna på LBS har en hög tillgänglighet till sin studie- och yrkesvägledare och samtalsrummet är centralt placerat i skolan. När kontakten etableras tidigt så är det lättare för eleverna att ta kontakt igen.  

– För de flesta eleverna blir samtalet en bekräftelse på att gymnasievalet känns rätt, vilket också kan vara bra att för eleverna att få uttrycka. Ofta är vi snabba på att försöka identifiera faktorer för felval, men det är minst lika viktigt att bli medveten om vad som gör ett val rätt, säger Karin.

Meningsfull undervisning kan kopplas till framtiden

Idag bidrar alla på skolan i arbetet med att göra en tydlig koppling till framtiden genom skolans undervisning. Skolans heltidsmentorer ansvarar för att klasserna förbereds inför sina syv-samtal och samtliga lärare arbetar med tydliga framtidskopplingar i undervisningen för att öka elevernas känsla av meningsfullhet.

– Vi har ett gemensamt ansvar för att elever ska uppleva skolan som meningsfull. Vi vet att det ger bra förutsättningar för både lärandet och motivationen i studierna. Vet eleverna varför de ska lära sig något och vilken nytta de har av kunskaperna så ökar också incitamenten för eleven att lära sig, säger Josefin Claesson. 

För mer information om arbetet med studie- och yrkesvägledning på LBS i Göteborg, kontakta gärna rektor Josefin Claesson eller studie- och yrkesvägledare Karin Lokrantz.

Fakta om LBS Göteborg

På LBS i centrala Göteborg läser drygt 530 elever utbildningarna foto- och film, spelgrafik och e-sport inom det estetiska programmet samt spelutveckling och systemutveckling inom teknikprogrammet. Samtliga utbildningar är högskoleförberedande. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

LBS Kreativa Gymnasiet ser ett trendbrott - färre elever hoppar av gymnasiet i förtid tack vare tidig vägledning. Karin Lokrantz vägleder skolans elever från första terminen i årskurs 1.
LBS Kreativa Gymnasiet ser ett trendbrott - färre elever hoppar av gymnasiet i förtid tack vare tidig vägledning. Karin Lokrantz vägleder skolans elever från första terminen i årskurs 1.
Ladda ned bild

Länkar

Om

LBS Kreativa Gymnasiet består av 18 skolor med fokus på kreativa branscher. Skolorna erbjuder högskoleförberedande utbildningar inom bland annat media, grafik, design, e-sport och spelutveckling. LBS Kreativa Gymnasiet finns i Borås, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköpig, Kungsbacka, Linköping, Lund, Kristianstad, Kungsbacka, Malmö, Nyköping, Stockholm, Trollhättan, Varberg, Växjö, Örebro.

LBS Kreativa Gymnasiet är en del av AcadeMedia 

Följ AcadeMedia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från AcadeMedia

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum