SRI

Tidigare MUST-chefen Stefan Kristiansson till SRI: ”En tydlig målsättning om att bidra till Sveriges säkerhet”

Stefan Kristiansson, tidigare chef för MUST (Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten) är den senaste i raden av säkerhetsexperter att ansluta sig till det snabbväxande svenska säkerhetskonsultbolaget SRI. Kristiansson värvas som strategisk rådgivare med fokus på att hjälpa strategiskt viktiga organisationer med betydande skyddsvärden att utveckla sitt systematiska säkerhetsarbete.
Stefan Kristiansson

Generalmajor Stefan Kristiansson har en imponerande karriär inom den svenska Försvarsmakten bakom sig, senast som chef för MUST. Innan dess har han bland annat tjänstgjort som försvarsattaché vid Sveriges ambassader i Helsingfors och Tallinn och som Militärrådgivare vid Utrikesdepartementet.

”Det finns ett stort behov för olika aktörer i Sverige att hitta nya metoder för att bedriva säker verksamhet och skydda sina tillgångar från angrepp. Hotbilden förändras snabbt och nätet behöver bli både mer finmaskigt och mer dynamiskt för att snabbt kunna stoppa antagonister. Det finns dessutom ett stort behov att öka såväl säkerhetsmedvetandet som kunskaper i dessa verksamheter. Chefen för Säkerhetspolisen Klas Friberg har uppmanat fler att göra mer och jag upplever att SRI tar ett betydande samhällsansvar genom sitt arbete och har en tydlig målsättning att bidra till Sveriges säkerhet. De är progressiva, har kommit ett steg längre än många andra aktörer och de har ett välgenomtänkt koncept. Därför känns det mycket intressant att delta och bidra,” säger Stefan Kristiansson.

SRI har sedan tidigare värvat flera namnkunniga profiler inom säkerhet. Värvningen av Kristiansson är ett strategiskt viktigt tillskott då företaget under det senaste året både fördubblat antalet kunder och knutit till sig många stora organisationer med komplexa säkerhetsutmaningar och betydande skyddsvärden.

”Det är väldigt få personer i Sverige som har en så mångfacetterad och djup insyn i Sveriges totalförsvarsförmågor, underrättelsetjänst och de hot och utmaningar som vi som samhälle står inför som Stefan Kristiansson har. Med hjälp av hans unika perspektiv och erfarenhet från den svenska säkerhetsfunktionens absoluta toppskikt kommer vi att, på ett ännu bättre sätt, kunna hjälpa våra kunder att framtidssäkra sitt säkerhetsarbete under lång tid framöver. Nu ser vi fram emot att introducera Stefan för våra kunder och även skapa värdeskapande möjligheter för kompetensutveckling tillsammans,” säger Pierre Gudmundson, grundare och VD, SRI.

Stefan Kristiansson ansluter till SRI under maj månad med avstamp i en digital föreläsning om underrättelsehotet mot Sverige och svenska verksamheter. Inom kort presenteras fler kommande aktiviteter.

För mer information:
Pierre Gudmundson, grundare och VD, SRI
E-post: pierre@sri.se

Om SRI (Scandinavian Recruitment Intelligence)
Sedan 2016 har SRI, Scandinavian Recruitment Intelligence, hjälpt arbetsgivare att rekrytera tryggt, säkert och effektivt med hjälp av bakgrundskontroller, digital referenstagning, säkerhetsprövningsintervjuer, säkerhetsutbildning och andra konsulttjänstergrundade i många års erfarenhet från Försvarsmakten, Polisen och rekryteringsbranschen.

Stefan Kristiansson

SRI

Sedan 2016 har vi på SRI, Scandinavian Recruitment Intelligence, hjälpt arbetsgivare att rekrytera tryggt, säkert och effektivt med hjälp av bakgrundskontroller, digital referenstagning, säkerhetsprövningsintervjuer och andra konsulttjänster grundade i många års erfarenhet från Försvarsmakten, Polisen och rekryteringsbranschen.

Följ SRI

Senaste pressmeddelandena från SRI

Unik digital föreläsningsserie tar sikte på att höja säkerhetskompetensen i svenska organisationer12.4.2021 14:18:02 CEST | Pressmeddelande

Behovet av kompetenshöjande insatser inom säkerhetsområdet är stort i svenska organisationer, inte minst inom de tusentals organisationer som lyder under Säkerhetsskyddslagen. Inrikesminister Mikael Damberg presenterade nyligen en ny lagrådsremiss som innebär en skärpning av lagen och Säkerhetspolisen kommunicerar i sin årsberättelse att det även fortsatt finns ett förhöjt hot mot Sverige. För att bidra till att höja kompetensnivån såväl som säkerhetsmedvetandet i svenska organisationer skapar svenska säkerhetskonsultbolaget SRI nu en unik digital föreläsningsserie i 10 delar och har knutit till sig flera av landets mest erfarna säkerhetsprofiler som talare.

Sveriges ledande terror- och säkerhetsexperter Jörgen Holmlund och Hans Brun till säkerhetskonsultbolaget SRI10.2.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det försämrade säkerhetspolitiska läget i Sverige och världen skapar gynnsamma klimat för terrornätverk, organiserad brottslighet och statsaktörer. I en artikel i Dagens Industri framgår det att hela 37% av de individer som kartlagts inom svensk organiserad brottslighet har bolagsengagemang. Kostnaden för att hantera den här typen av kriminalitet har ökat till 100 miljarder SEK årligen. Detta ställer nya och högre krav på svenska arbetsgivare för att minimera risken för säkerhetshot mot organisationen och för att trygga personalens säkerhet.

Nytt samarbete mellan bransch-utmanare skapar säkerhet inom rekrytering i flera steg2.12.2020 08:02:08 CET | Pressmeddelande

Det är vida känt att felrekryteringar kostar mycket pengar och kan bidra till bland annat otrygga arbetsplatser. Samtidigt blir det allt svårare för arbetsgivare att rekrytera ”rätt” när större delen av rekryteringsprocessen nu ofta måste skötas på distans – något som har resulterat i en ökad digitaliseringstakt bland svenska arbetsgivare. Alva Labs och SRI är två svenska företag som under flera år utmanat normer och befintliga arbetssätt i sina respektive branscher. Genom ett nytt strategiskt samarbete vill de ge svenska arbetsgivare bättre förutsättningar för ökad säkerhet genom hela rekryteringsprocessen.