Tidningen PROpensionären får ny chefredaktör

Journalisten och författaren Åke Persson är ny chefredaktör och ansvarig utgivare för PRO:s medlemstidning PROpensionären. – Jag är både glad och hedrad över uppdraget att leda arbetet med Sveriges största tidning för pensionärer, säger Åke Persson.

Åke Persson har tidigare varit redaktionschef och tf chefredaktör för PROpensionären, som utkommer åtta gånger om året till de cirka 350 000 medlemmarna i Pensionärernas Riksorganisation.

Innan Åke Persson kom till tidningen PROpensionären, 2012, hade han haft arbetsledande befattningar på Tidningen Vi, Aftonbladets Levande Historia, Allt om Historia och Allt om Resor. Han har även jobbat som nyhetsreporter på ett flertal stora dagstidningar, med tv och som förlagsredaktör. Han är också författare, främst till historiska fackböcker.

– Det känns oerhört stimulerande att arbeta med en tidning som är så uppskattad och läst, och som ytterst syftar till att belysa och förbättra villkoren för landets pensionärer. Mixen av trivsam läsning och äldrepolitik är också attraktiv för annonsörerna. Vår samarbetspartner Annonssäljarna har redan överträffat årets annonsbudget, säger Åke Persson.

Åke Persson, chefredaktör, telefon: 08-701 6700, e-post: ake.persson@pro.se

Åke Persson, chefredaktör PROpensionären

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.