Tidningsutgivarna avstyrker MPRT:s förslag om mediestöd

I dag har TU yttrat sig om MPRT:s förslag till nya föreskrifter som föreslås ersätta de nuvarande föreskrifterna om mediestöd (MPRTFS 2019:3).

TU varnar för att koppla eventuellt mediestöd till det oberoende självreglerande medieetiska systemet. TU kritiserar också idéen om att myndigheten ska recensera ”ansvarstagande nyhetsförmedling”.

Sammanfattning

• TU konstaterar att de nya föreskrifterna till stora delar innehåller redaktionella förändringar och förtydliganden.
  • TU avstyrker bestämt förslaget i § 2 i föreskrifterna om ”ansvarstagande nyhetsförmedling”
  • TU kritiserar i grunden mediestödsförordningens sammankoppling med det fristående medieetiska systemet och förordar här, tills vidare, ändringar i MPRT:s förslag till föreskrifter.
  • TU ställer sig frågande till innebörden av att stödet till lokal journalistik ska kunna fördelas till ”två eller flera” allmänna nyhetsmedier inom ett och samma område.

Thomas Mattsson, tf vd för TU, säger:

”Tidningsutgivarnas styrelse har diskuterat förslagen från MPRT och konstaterat att här står viktiga intressen emot varandra. Naturligtvis är det stötande om skattemedel används för att sprida vilseledande, falsk information om exempelvis vaccin eller klimatforskning. Samtidigt försvarar TU den viktiga principen om att staten inte ska kvalitetspröva journalistik, särskilt som mediestödsnändens beslut inte kan överklagas. TU avstyrker därför förslaget om bedömning av ’ansvarstagande nyhetsförmedling’ .”

”TU är också kritiskt till den koppling som MPRT föreslår mellan eventuellt mediestöd och det självreglerande medieetiska system som tjänat journalistiken, yttrandefriheten och medborgarna väl sedan 1916. Det finns en uppenbar risk för att medieetiska bedömningar politiseras om friande eller fällande kan påverka möjligheten för mediebolag att få mediestöd.”

Mer info:

Thomas Mattsson: thomas.mattsson@tu.se och 070-728 82 53

Per Hultengård: per.hultengard@tu.se och 070-815 75 29

TU:s hela yttrande finns som bilagd fil.

08-692 46 00https://tu.se/

TU – Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen12.4.2021 09:40:40 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar i dag flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.

TU föreslår mediestödsreform – vill avskaffa driftsstödet, öka redaktionsstödet och slopa momsen11.4.2021 21:04:34 CEST | Pressmeddelande

Tidningsutgivarna (TU) presenterar på måndagens DN Debatt flera konkreta förslag om hur statens press- och mediestöd om totalt 932 miljoner kronor kan användas effektivare. Bland annat vill TU ersätta driftstödet med ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier. ”Vi vill se en utveckling mot mer indirekta stöd som är teknik- och affärsmodellsneutrala”, säger styrelseordförande Victoria Svanberg.