Tidningsutgivarna donerar 1 miljon till stöd för Ukrainas journalister

Efter ett extra styrelsemöte ökar Tidningsutgivarna den redan tidigare beslutade donationen till stöd för fri och oberoende press i Ukraina, till totalt 1 miljon kronor. TU menar att svenska medier har en moralisk skyldighet att stötta de journalister som riskerar sina liv för att rapportera från kriget.

- Det här ett extraordinärt beslut i en extraordinär situation, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Redan tidigare har Tidningsutgivarna meddelat att man ger ekonomiskt bistånd till The Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP) – medlem i den internationella medieorganisationen WAN-Ifra där också TU är med – för att stötta journalister och publicister i Ukraina. Den här gången går pengarna till polska Gazeta Wyborcza Foundation och deras arbete med att stötta journalister på plats i Ukraina. Pengarna går till sådant som skyddsvästar, hjälmar, mobiltelefoner och annat som krävs för att journalister i det krigsdrabbade landet ska kunna göra sitt jobb.

TU:s motsvarighet Danske Medier har samtidigt tagit ett initiativ för att mobilisera de nordiska tidningsorganisationerna till att stödja just Gazeta Wyborczas stiftelse. Även andra insamlingar och aktiviteter till stöd för det fria ordet sker via bland annat Reportrar utan gränser.

- Vi befinner oss i ett informationskrig riktat mot fria och oberoende medier, och då allra mest mot våra kolleger i Ukraina. De svenska redaktioner som av säkerhetsskäl dragit tillbaka sina utsända är beroende av ukrainska och andra utländska medier, för att kunna citera dem för svenska läsare. Vi har en moralisk skyldighet att stötta de journalister som riskerar sina liv för att rapportera från kriget, säger Johan Taubert.